dijous, 15 de maig del 2014

TEORIA TEMA 13

IPAD A EDUCACIÓ PRIMÀRIA

1. Què és l'Ipad?

  • L'Ipad és dels cridts ordiandors "tablet": és un aparell fi de la grandària d'una revista amb una pantalla tàctil a colors que permet als usuaris navegar per la web, veure pel·lícules, enviar correus electrònics i llegir llibres electrònics, entre altres coses.
  • Té un teclat en la pantalla, també un teclat opcional físisc, a més d'un programari especial per a fulls de càlcil i processament de textos.
  • No obstant això, els analistes diuen que la seua principal característica està en l'aspecte multimèdia, ciom llegir periòdics o veure vídeos, més que la seua utilitat com a laptop.

                                                  Font de la imatge
 

iPad és una línia de tabletas dissenyades i comercialitzades per Apple Inc. La primera generació va ser anunciada el dia 27 de gener de 2010, mentre que el 2 de març de 2011 (última presentació de Steve Jobs) va aparèixer la segona generació. Se situa en una categoria entre un telèfon intel·ligent i una computadora portàtil, enfocat més a l'accés que a la creació d'aplicacions i temes.


Posseeix una pantalla amb retroiluminación LED i capacitats multitáctiles de 9,7 polzades (24,638 cm), de 16 a 128 gigaoctets (GB) d'espai en memòria flaix, Bluetooth i un port de connexió perifèrica de 30 pines o connector lightning (iPad quarta generació i cinquena generació ) que permet la sincronització amb el programari iTunes a més de proporcionar connexió per a diversos accessoris.

2. Característiques

Una manera molt visual de conèixer les principal caraterístiques de l'Ipad és comparar-ho amb altres tipus de tablets o element electrònics. En la següent imatge podem veure aquestes diferències i mitjançant la comparació comprenderem millor que defineix a l'ipad 2.
 

                                Font de la imatge

Podem trobar diversos tipus d'Ipad, ja que han anat evolucionant al llarg del temps. Han eixit nous models per a adaptar-se a les noves nev¡cessitats dels seus usuarisi han anat introduint millores i innovacions, segons les tecnologies anaven desenvolupant-se. Açi afegisc les principals diferències entre els ipad que hi ha actualment al mercat. L'explicació és molt clara i senzilla i expressa les distintes característiques que hi ha entre ells, però ùnicament les principals:

1º ipad: No tènia camara i era més gruix
2º ipad 2: Amb camara, mes prim i ràpid
3º ipad 3: Cridat "el nou ipad", més ràpid amb 4g pantalla retina i siri
4º ipad 4: Anomenat "ipad amb pantalla retina" wifi i 4g millorat i un nou connector
5º ipad 5: Anomenat "ipad mini" mes petit, amb siri i sense pantalla retina, però mes prim i lleuger


Com a anècdota podem dir que Andorra es va col·locar en 2013 com el primer país del món a usar un iPad com a material escolar. El govern andorrà va decidir obligar als alumnes de secundària a comprar-se un iPad. La decisió es va prendre amb tal d'evitar que els alumnes carreguessin amb motxilles plenes de llibres pesats que perjudiquen clarament la seva salut , malgrat no substituirlos per complet. Segons declaracions fetes en la ràdio pública andorrana, el Govern indició que va escollir aquesta marca per ser l'única que presenta condicions didàctiques ideals per a l'aprenentatge a part de ser una tableta perfecta per al control, és a dir, gràcies a Apple el col·legi pot assegurar-se de manera efectiva que la tableta té exclusivament material escolar i no un altre tipus de contingut no relacionat amb l'escola o els objectes d'estudi.

D'aquesta forma, a l'inici del cicle escolar en 2013, les famílies van haver de gastar-se uns 339,00 €. No obstant això, aquesta quantitat venia acompanyada d'una garantia d'1 anys en reparacions, amb funda, bolígraf digital i una targeta de 25 euros per gastar-s'en el AppStore. Això va provocar polèmica en considerar-se com a luxe comprar-se un iPad. A més, es va criticar el fet de ser material altament sensible en mans d'un nen que pot deixar-ho caure fàcilment i trencar-ho. A aquestes afirmacions, el Govern va respondre que tota família amb dificultats per pagar-li-ho podria fer-ho per terminis i amb l'ajuda de govern.

El professorat no es va oposar a la decisió. A més van ser formats per la pròpia marca en un viatge pagat pel Govern cap als Estats Units. Aquí Apple els va formar de manera que poguessin reprendre les classes sense problemes.



3. Propostes de treball per Ipad

  • Enrgistrament d'àudio, gravar i editat àudios amb Castes Free: elctures, locusions, dramatitzacions, exposicions, entrevistes.

  • Esquema, emprar Wikipanion per llegir un article de Wikipedia durant uns minuts i després realitzar un mapa conceptual amb MinJet.


  • Mapa conceptual, resumir els continguts d'un tema de llengua o coneixement del mitjà creant un mapa conceptual amb Idea Sketch.

  • Resum de no tícies, buscar i llegir un article usant un lector de notícies d'un periòdic per després elaborar un document de text en resposta a un conjunt de preguntes amb el programa Documents Free i enviar-ho com a adjunt al professors/a utilitzant el client Mail.

  • Comentario de lectura, llegir un llibre en ibooks i després de la seua lectura elaborar un document en Documents Free amb la fitxa tècnica, breu resum i opinió personal.

  • Narració visual, crear una narració visual emprant Puppet Pals on es trien escenaris de fons, personatges, animacions i gravant locusions d'àudio.

  • Gràfics estadístics, crear gràfics a partir d'una taula de distribució de freqüències en un full de càlcul amb Documents Free.

  • Fitxes PDF, realitzar anotacions en una fitxa en format PDF mitjançant pdf-Notis Free per remitirsela al professor/a a un espai comú.

  • Edició d'imatges, localitzar i descarregar una fotoutilitzant el navegador web Safari. A continuació s'insereix la imatge en una nota d'EverNote per afegir textos i una locució d'àudio que completa el treball d'un tema.

  • Geolocalització de materials, explorar una zona geogràfica, comarca província, país, etc am Google Earth. Situar marcadors que continguin textos, imatges, enllaços, etc. Gravar un recorregut turístic. Es pot completar la informació amb World Explore.

                                      Font de la imatge





4. El Ipad en l'aula de Primaria

  • Emprar en format intuïtiu natural, ja que per al seu ús, no és necessari cap coneixement informàtic previ.

  • Simplement amb la seva manipulació, aprens les claus d'ús de forma ràpida.

  • Permet treballar les diferents àrees del currículum, a través de les seus aplicacions,augmentat la concentració de l'alumant i possibilitant l'aprenentatge lúdic.

  • L'Ipad, possibilita el treball indivisualitzat adaptant-se al ritme d'aprenentatge de l'alumne alhora que epremt la creació de grups homogenis de treball usant un dispositiu grupal (sempre reduïts, perquè l'aprenentatge sigui significatiu).
 
                                      Font de la imatge



5. Aplicacions Ipad per Educació Primaria

  • WriteWords, serveix per a ensenyar e estimular als nens l'escriptura.
  • Read MeStories, és una biblioteca d'històries que es permet veure llibres amb capítols c'històries molts visuals.
  • Kid Paint, és una aplicació igual que el Paint per als xiquets.
  •  Magic Piano, es mostra un gat jugant en un Ipad que apareix un piano.
  • Math Party, per a fer càlculs mentals a partir de xiquets de 5 anys.
  • ABC 123 Writing Practice, t'ajuda a aprendre com escriure lletres i nombres en anglès.

Existeixen actualment desenes de milers de recursos educatius desenvolupats per tablets amb finalitats educatives, així com guies d'ús i propostes per a docents basades en les diferents plataformes, però en particular per al format *Ipad. De totes maneres, l'oferta és substantivament menor que la disponible en Internet, i fins i tot, que l'existent en formats offline, com a CD, DVD, etc.

 
D'altra banda, encara que nombroses, es tracta de propostes aïllades, generades per particulares o empreses, i en les quals es manca de la catalogació i validació oficial amb la qual avui expliquen gran quantitat de recursos educatius digitals, com en el qual caso dels quals presenten els portals membres de RELPE 1. En la majoria dels casos observados, el projecte queda a la mercè de la major o menor disposició i destresa del docent per trobar, adaptar i aplicar aquests recursos.


6. Opinió personal i ús didàctic de l'Ipad
 
Projecte educatiu amb l'Ipad
 Aquesta pàgina web és un clar exemple de com emprar l'Ipad a l'escola, en les edats més tempranes. Es tracta d'una experiència escolar que ha tingut lloc en un centre ho s'han emprat aquestos dispositius com objecte d'aprenentatge per als alumnes. Els resultats obtinguts han sigut molt positius i és una metodologia d'ensenyança molt útil i pràctica amb la que tots els alumnes adquisixen molts aprenentatges i el més important, aprenentatges útils per a la seua vida, és a dir, aprenentatges funcionals i pràctics, que tenen una finalitat clara.

La incorporació de dispositius digitals individuals per a alumnes i docents dels diferents nivells educatius, s'està transformant en una tendència majoritària en les actuals polítiques governamentals d'inclusió digital, inclusió social i de millorament de les oportunitats educatives dels sistemes educatius.
Per la seva banda, la recent aparició i veloç taxa d'adopció, en particular entre els joves,
de les *tablets (*tabletas digitals) a partir dels avantatges que proveeixen la seva portabilitat, la possibilitat d'interacció tàctil i bateria de durada perllongada, entre unes altres característiques ha permet que l'incorporació d'aquestos dispositius siga molt positivai beneficiosa tant per a alumnes com per a tota la comunitat educativa en general.


La implantació de noves tecnologies sens dubte té un efecte positiu en els nostres alumnes en proporcionar-los experiències interactives i potenciar el desenvolupament de la seva independència com a estudiants . L'iPad s'utilitza com una "eina" alternativa, triant els mitjans més adequats per facilitar el seu aprenentatge, ja es tracti d'un llibre de text, un debat oral en classe o l'ús de *tablets. A més permet als alumnes aprendre en qualsevol lloc i en qualsevol moment, i així són capaços de compartir el seu aprenentatge de diferents maneres i amb una diversitat de públics.

La segúent imatge presenta algunes de les aplicacions més recomanades de l'Ipad per als mestres relacionat amb la lectura.

                                  Font de la imatge

Alguns dels canvis positius que esperem trobar quan utilitzen l'Ipad al nostre aula podrien ser:
  1. Els alumnes estaven més compromesos, motivats i disposats a fer el seu treball. Presenten una motivació adicional emprant les tecnologies i la seua predisposició és més elevada.
  2. Els nivells de confiança i actituds cap al seu propi aprenentatge va millorant. No s'adonen de que al mateix temps que usen l'Ipad estan aprenent moltíssim, i això ens facilita la nostra labor. 
  3. Els alumnes van acabar un major nombre de tasques, aconseguint objectius més alts que els previstos. No perdren temps copiant enunciats, per exemple, esten tot el temps adquirint coneixements mitjançant la tecnologia, per tant, fem un ús més eficient del nostre temps. 
  4. Els alumnes es responsabilitzaven dels seus iPads. Són els mateixos els responsables directes d'aquesta eina i peer tant adquirir aquesta responsabilitat els vindrà molt bé per al futur.
  5. Els iPads van permetre una major possibilitat d'elecció i per tant un major sentit de responsabilitat respecte al seu treball. Cada alumne pot elegir quines activitats fer o que temes l'interessen més, a banda de fer les activitats comunes a tot el grup. 
  6. Els alumnes van haver d'afrontar el desafiament d'utilitzar el pensament i les seves pròpies habilitats per resoldre problemes. Desenvolupen totes les competències però en particular la més treballada és la d'aprendre a aprendre i la d'autonomia personal i autonomia.

En el següent vídeo podem visualitzar algunes de les principal característiques de perquè l'Ipad és una de les millors eines tecnològiques actuals que podem introduir a l'aula. Destaque la característica esmentada en el vídeo de versalititat, ja que és cert que a aquesta ferramenta podem donar-li moltíssims usos i ens és útil per a qualsevol activitat o exercici que tinguem programat, també per a fer investigacions, treballs, jugar...
 
 

Cap comentari:

Publica un comentari a l'entrada