dissabte, 5 d’abril del 2014

TEORIA TEMA 8

Eines de la Web 2.0: Webquest i Caça del Tresor
  • 1.      Definició webquest
  • 2.      Tipus de webquest
  • 3.      Parts d’una webquest
  • 4.      Exemples de webquest
  • 5.      Definió de caça del tresor
  • 6.      Exemples caça del tresor
  • 7.      Diferències entre Webquest i caça del tresor
  • 8.      Opinió personal


1.-Definició Webquest
  • Una forma d’utilitzar didàcticament internet, ús educatiu.
  • Una activitat de recerca d’informació de forma guiada
  • L’activitat se centra en l’us de la información, anàlisi, síntesi més que en la recerca.
  • Els alumnes treballen autònomament construint el coneiximent
  • El docent orienta tot el procés.


2.- Tipus de Webquest
Webquest a curt termini
  • És l’adquisició i integració del coneiximent d’un determinat contingut d’una o diverses matèries.
  • Es dissenya per a ser acabat d’un a tres periodes de classe
Webquest a llarg termini
  • És dissenya per a realizar-lo en una setmana o un mes de classe.
  • Implica major nombre de tasques; solen culminar amb la realització d’una presentación amb una eina informática.


3.- Parts d’una webquest
  • Introducció, que presenta el plantejament general de la Webquest a tot el grup.
  • Tasca, s’identifica amb l’objectiu final de la Webquest: allò que ha d’elaborar-se a l’acabar la Webquest
  • Procés, on s’indiquen les activitats i passos que han de realizar-se i es presenten els recursos.
  • Avaluació, on s’indiquen els aspectos que es valoraran i com es valoraran.
  • Conclusió, on apareixen unes reflexions finals.
  • Orientacions per al profesor, on apareixen suggeriments per a utilizar la Webquest en classe.

                                Font de la imatge


4.- Exemples de la Webquest.
Webquest Union flag or Union Jack?, és una Webquest per al tercer cicle de primària on treballaran l'anglès.
Webquest El aparat circulatori en l'ésser humà. L'aparell circulatori en l'ésser humà tracta d'apropar a l'alumne a un procés fonamental. Es tracta d'indagar i descobrir aspectes tan interessants com la sang, els gots sanguinis i les seves funcions, el cor com a centre d'operacions, els dos tipus de circulació...
Webquest Componer una canción. Compondre Música és una activitat creativa que ens comunica amb els altres expressant sentiments sonors. La Música forma part de la nostra vida. Segurament quan l'escolteu, penseu que us agradaria compondre una cançó que parlés de tot allò que us interessa.


5.- Definició Caça del Tresor.
                                                Font de la imatge
  • La caça del tresor son una sèrie de preguntes i una llista d’adreces o pàgines web de les quals poden extreure’s o inferir-se les respostes.
  • Existeix una pregunta final que serveix per a poder integrar tot els coneiximents que s’han desenvolupat en els passos anteriors
  • Son una eina TIC excel·lent per a utilizar-se en el saló de clases sota el proncipi que “primer és la metodología i després la tecnología”
  • Presenta l’avantatge que aquesta metodología es pot utilizar sense internet per a aixó són necessaries revistes, periòdics i/o llibres.


6.- Exemples Caça del Tresor
Caça del tresor ¿Bacterias amigos o enemigos?, Caça del tresor sobre els bacteris; per conèixer-les millor i aprofundir més sobre la matèria.
Caça del tresor Aditivos ¡Hay que ver lo que comemos!, Caça del tresor sobre els additius alimentiaris. Si són necessaris o no.
Caça del tresor Aprendo a navegar… por el club de lectores de Kirico, és un projecte d'un grup de llibreries de tota Espanya per fomentar la lectura i orientar als lectors.


7.- Diferències entre Webquest i caça del tresor.
Tant els WebQuest i com a "Caces del tresor" són una sèrie de recursos educatius que podem trobar en diverses web educatives, hem observat que en tots dos casos l'objectiu és realitzar una espècie d'unitat didàctica. Però amb l'excepció que en les caces del tresor, el recurs que s'ofereix per a la realització del treball proposat, són enllaços d'internet. En tots dos casos se segueix un esquema que varia segons es tracti d'una Webquest o d'una caça del tresor, encara que la finalitat és la mateixa: realitzar una sèrie d'activitats i tasques guiades, amb la diferència que en les WQ es realitza l'avaluació d'un treball que serà palpable, mentre que en les caces del tresor tan solament es plantegen les activitats a realitzar per l'alumne, de manera de les seves reposades a "La gran pregunta" siguin totalment subjectives i meditades.
Altres diferències de les caces del tresor, és que en elles no apareixen orientacions al professor i el temps verbal empleat en molts casos és la primera persona del plural, com si es tractés d'un treball que realitzem conjuntament, mentre que en les WQ el treball ho realitza l'alumne, utilitzant per això la segona persona.




8.- Opinió personal

Les caces del tresor i les webquest són un tipus d'activitats, amb estructura prefixada, que permeten la posada en pràctica amb el nostre alumnat de metodologies basades en la recerca i el processament d'informació a partir dels recursos que Internet ens ofereix. A més, no és necessari que hàgim de dissenyar les nostres pròpies activitats, podem aprofitar-nos del treball que altres companys han desenvolupat i comparteixen a través de la Xarxa. 

Aquestos recursos TIC són molt útils per als alumnes, ja que ells esten altament motivats capa  aauqestes activitats. I no és per amenys, són els protagonistes absoluts de l'activitats i són uns investigadors, cercadors, inspectors...han de cercar tota la informació possible per a resoldre el misteri o la pregunta final. És comprensible que aquesta activitats els agrade moltíssim i que, per tant, esten involucrats en el aprenentatge quan es plantejat d'aquesta manera.  

En la meua opinió, aquestos recursos que ens ofereix la tecnologia i Internet han de ser aprofitats pels mestres al màxim, ja que ens permetran aconseguir un aprenentatge molt més significatiu i útil per a la vida dels nostres alumnsw. És tracta de que els alumnes vivencies els conceixements i els aprenentatges i d'aquesta forma ho fan. 



 Aquest vídeo és molt motivador, i ens dóna molt arguments i molt forts per a emprar les webquest a l'aula. Del vídeo, destaque la afirmacióo que diu que la vertadera innovació tecnològica consisteix en ajug¡dar i ensenyar als alumnes a cercar informació i saber analoitzar-la de la manera més adeqüada.Per a complir aquestes funcions resulta sumament útil la eina presnetada al llarg d'aquest bloc, gràcies a la qual els alumnes desenvolupen la capacitat de anàlisis, comparació i síntesis de informació, habilitats necessaries per a qualsevol activitat.

Una vegada visualitzat aquesta entrada del meu bloc, espere que tots els mestres es replantejen la seua metodologia i començen a intoduir en ella gradualment aquestes eines tecnològiques que tant motives i agraden a la totalitat de l'aliuumant i les quals obtenen uns resultats formidables

Cap comentari:

Publica un comentari a l'entrada