divendres, 11 d’abril del 2014

TEORIA TEMA 9


LA VIDEOCONFERÈNCIA

ÌNDEX:
  1. Què és una videoconferència
  2. Tipus de videoconferències
  3. Aplicacions educatives
  4. Eines de vidoeconferència
  5. Opinió personal i aplicació educativa

1. Què és una videoconferència:

És el conjunt de programari i maquinari que permet la connexió simultànea en temps real per mitjà d'imatge i so, que fan relacionar-se i intercanviar informació de forma interactiva a persones que es troben geogràficament distants com si estiguessin en un mateix lloc de reunió.

Les seues característiques principals són:
  • mitjà de comunicació audiovisual i multimèdia
  • mitjà síncron (al mateix temps, en directe) que afavoreix la interacció en temps real
  • permet una comunicació bidireccionals
  • facilita la comunicació independentment de l'espai = no depén de l'espai
  • permet incorporar diferents tipus de recursos
  • permet el seu enregistrament per visitar-ho en un altre moment
He trobat un article sobre qué és la videoconferència i els seus usos i principals beneficis que té. En aquest article es desprèn l'idea de que la videoconferència ens ofereix una ampla gama d'oportunitats de comunicació. Els avantatges principals que trobem amb les videoconferències, sense centrar-nos específicament en l'educació són:
  • Disminueix les distàncies, reduïnt temps i costos
  • Afavoreix i augmenta la productivitat dels treballados, això podem també extrapolar-ho als alumnes
  • Fortaleix la participació i cooperació entre les persones



 Aquesta imatge ens mostra un exemple de videoconferència, en la que en una assamblea hi ha un persona present, però no físicament, sinó virtualment. Font d'aquesta imatge


En conclusió, podem dir que la videoconferència és un sistema interactiu que permet a varios usuaris mantenir una conversa virtual per mitjà de la transmisió en temps reial de vídeo, so i text a través d'Internet. D'aquesta definicó, destquem la paraula varis usuaris, ja que en la nostra definició inicial no es feia referència  a aquesta aspecte, que personalment, hem pareix molt important.


2. Tipus de videoconferències

A)En funció del suport electrónic trobem:
  • Tipus 1: sistemes de videoconferéncia basats en la web. Utilitzen la xarxa com a plataforma i no és necessaria la instal·lació de cap programe o plugin per al navegador. Un exemple podria ser Skype. Podem definis Skype com un software que permet comunicacions de text, veo i video sobre Internet. Va ser dissenyada a 2003 per Janus Friis i Niklas Zennstrom . Es caracteritza per podem parlar gratuitament mitjançant una videoconferència.  He trobat un article molt curiós sobre Spyke, en el que es diu que una jueza del Tribunal SAuperior de Justicia espanyola participarà de forma virtual en una reunió a Buenos Aires. Amb aquest exemple podem veure com les barreres espacials no són un obstacle per a la comunicació.
  •  Tipus 2: sistemes de videoconferència basats en la web que necessiten un plugin per a funcionar. Un exemple seria Hang out



Aquest vídeo és un exemple d'una videoconferència per Hang out de Google en la que trobem a un cantat de moda actualment fent una videoconferència amb  una presentadora i al mateix tems amb alguns dels seues fans. D'aquest vídeo destqeu que cada persona es troba a una ciutat però únicamnet descarregant-se l'aplicació de Hang out podem mantenir converses en directe i ver-se al moment, com si estigueran en el mateix lloc.
  • Tipus 3: és un sistema de videoconferències basat en l'escriptori, i un exemple és el que usa la Universitata d'Alacant.
A manera de resum, podem dir que el tipus 1 i 2 necessiten que ens trobem connectats a la xarxa únicament, i d'altra banda, el tipus 3 necessita que tinguem un programa instal·lat.

B) En funció del nombre de connexions:
  • Videoconferéncia punt a punt: 2 equips connectats
  • Videoconferència multipunt: més de dos equips connectats.
Per a trobar una altra classificació sobre els tipus de videoconferéncies que existeixen, vos deixe aquesta pàgina que permtany a la Universitat d'Alacant. Aquesta pàgina és molt interessant ja que a abanda d'oferirr altra distribució dels tipus de videoconferències, ens ofereix molts enllaços per a fincar-nos directament en els programes que ens permetran la videoconferència.

A banda de perlar sobre les videoconferències i els seus tipus, m'agradaria ampliar aquesta informació afegint a més qué elemnts són necessaris per a que tinga lloc una videoconferència. Aquestos elements són:
  • Entrada de vídeo: és a dir, una càmera de vídeo estandard o webcam
  • Eixida de vídeo: monitor de l'ordinador, projector o televisió
  • Entrada d'audi: micròfon
  • Eixida d'audi: altaveus o auriculars
  • Transferència de dades: LAN, Internet
 Aquesta imatge representa una videoconferència  u a u, solament interneven dues persones i cadascuna té el seu propi escriptori. Font


Açí es veu representat una videoconferència un a molt, on hi ha varies persones a una sala amb un mateix escriptori i una única a l'altre costat amb el seu escriptori. Font



Un exemple de conferència multipunt pot ser la següent, en la que hi ha varies sedes ivaries persones en cada sede. Font




3. Aplicacions educatives

Educació a distància:
  •  cursos, leccions i tutories
  •  alumnes asisten a classe no oferides al seu centre
  • cursos oferits fora de l'horari per a estudiants que no poden asistir a l'horari normal
  • professors comparteixen docència amb altres professors remots de la mateixa temàtica
  • tutoria remota per a atenció personal

Consulta  a experts, conferències:
  •  panel de discusió amb exoperts remots
  • un expert respon a questions
  • aconteciments remots
  • contactes amb investigaors del camp
  • interacció amb protagonistes d'aconteciments
  • compartir experiències

Projectes multicentres:
  • professors i alumnes col·laboren e intercanvien informació amb altres centres remots
  • debats, conferències d'investigació, etc, compartides per varies escoles
  • aprenentatge col·laboiratiu distribuit
  • col·laboració i comunicació en projectes col·laboratius

Activitats professionals:
  •  observació de pràctiques docents en viu i discusió posterior
  • cursos per a professsros en servei
  • tutorització de pràctiques remotes
  • intercanvi i discusió de mètodes i curriculums entre docents

Activitats comunitaries:
  • sesions parlamentaries
  • suporta interesses especials
  • educació d'adults
  • trobades virtuals amb personalitats

Algunes de les principals aplicacions educatives, abanda de las esmentades al llibre, podem ser:
  • Contactar amb altre centre estranger per a preparar un intercanvi o projecte comú
  • Organitzar una presentació d'un treball que siga l'unió entre el treball dels alumnes del nostre centre i d'altre centre
  • Tenir una videoconferència amb alguna persona rellevant que haja sido estudiada pels nostres alumnes, com a eina per a motivar-los i en un primer moment, per a despertar el seu interés sobre aquesta persona en concret. 

4. Eines de vidoeconferència

Destaque 3 instruments tecnològics que ens permeten realitzar una videoconferència:
  1. Skype: és un software que permet que tot el món es comunique. Et permet fer trucades i videollamades gratis, enviar missatges instantanis i compartir arxius amb altres persones que utilitzen Skype. Pots usar-ho en el teu telefon mòbil, equip informàtic o televisió amb Skype. Es pot descarregar gratis i és fàcil d'usar. Els principals avantatges que podem trobar a Skype són: facilitat i rapidesa per a instalar-ho, és gratuit, no cal que instal·lem capprograma, funciona amb la majoria d'equips...
  2. Ichat: es tracta d'una videoconferència especial per als Mac. Et permet veure i escoltar als teus amics i familiars sense importar les distàncies. Et permet xatear amb text, trucades a llarga distància sense tenir que pagar cap tarifa, i emosions de video també. No solament pots xatear amb una persona en privats sinó que també pots crear un xat multipersonal per a treballar o jugar. Per a utilitzar-ho tot el que necessites és accés a Internet i un dels següents comptes: Icloud, Mobileme, AIM, Goolge talk o Yahoo
  3. Adobe connect: la seua característica principal és que es tracta d'una videoconferència de pagament. És un sistema de comunicació web segur i flexible que permet als professionals ampliar i complementar moltes de les comunicacions web empresarials per a formació, marketing, conferències web empressarials i col·laboracions en línea. Es a dir, és un software amb llicència que pot implantar-se baix la protecció de servidors de seguretat. He trobat aquesta pàgina web que es relaciona directament amb Adobe connect i l'educació en la qual es donen un bons argument per a utilitzar-ho a l'aula, un dels moties és maximitzar el presupost del centre i obtenir un resultats molt positius.


Aquest vídeo de Youtube ens serveix per a aprofondir un poc més sobre qùe és Skype, per a que podem usar-ho i com s'utilitza. La persona que ha grabat el vídeo ens explica amb les seues paraules de una forma molt breu i senzilla què és i quines són les seues característiques principals, les que el defineixen. Altre aspecte molt interessant, és que es parla de Skype Premium, que fins aquest vídeo jo no tenia cap idea de la seua existència. Aquest tipus de Skype es de pagament i t'ofereix altres opciones com poden ser videollamades o llamades grupals, simultànies.

5. Opinió personal i aplicació educativa

En el nostre món actual, cada vegada és més senzill fer intercanvis relacionats amb l'educació a nivell mundial. Conéixer docents de qualsevol part del món, participar en projectes amb els mateixos centres i fer visites virtuals amb eixe alumnat que viu a milers de kilòmetres de nosaltres. Una ferramenta realment útil, a part de  Skype o altres vies telemàtiques de videollamada, és Hangouts de Google que permet iniciar una conversació per mitjà d'un xat d'un màxim de 9 persones, en el nostre cas de 9 docents, alumnes o classes, segons siga l'objectiu.

 D'altra banda podem afirmar que la comunicació simultàniament està garantida i ens pot ser d egran utilitat. Els docents han de planificar les tasques que es van a realitzar amb esta plataforma social per mitjà d'una seqüència didàctica organitzada entre els distints centres que formaran part perquè la participació i el seu ús siga el més efectiva possible. Amb això ull dir, que una de les maneres per a garantir que aquesta eina tinga efectivitat es dedicar molt de temps a la seua planificació, a considerar quins són els objetius que volem aconseguir i quins procediments hem de prendre per a aconseguir en els nostres alumnes un aprenentatge el més significatiu possible.

 El potencial de la videoconferència interactiva en l'àmbit educatiu és molt gran, imaginem que en compte de col·locar una escola per comunitat amb els costos que açò comporta en planificació, construcció i manar personal a cobrir eixos espais educatius que en la majoria de les ocasions per la llunyania i accidentat del lloc ningú vol per la mateixa paga cobrir; col·loquem una sala equipada per a equip de compute comunitari i amb un sol professor a llarga distància es pot brindar el servici educatiu que tant falta a comunitats allunyades. Aquesta idea pot semblar descabellada, però tot és questió de temps.

Personalment, pensee que una vegada s'opte per les noves tecnologies per a abatre eficaçment el fracàseducatiu i proveir d'este a tot el país sense excepció, el següent pas no menys important serà capacitar al magisteri per a la utilització adequada de les noves ferramentes tecnològiques. L'ús de la videoconferència interactiva implica modificacions en els procediments habituals per a un curs presencial i tant els docents com l'alumnat ha de ser coneixedor d'aquestosnous mètodes d'ensenyament.

 Hem, com a docents, tractar d' inculcar als nostres alumnes l'esperit de la posta en comú de coneixements i preparar-los perquè puguen processar la informació recol·lectada a través de mitjans com la videoconferència de manera que servisca als seus interessos i beneficie no sols a ells amb individus sinó a la societat en què viuen.





Cap comentari:

Publica un comentari a l'entrada