divendres, 28 de març del 2014

TEORIA TEMA 7

BLOCS I WIKIS

Al llarg d'aquesta tema tractarem diversos aspectes i conceptes entre els que trobem blocs, wikis, els seus tipus, les característiques...Augmentarem els nostres coneixements sobre les TIC i a més aprenderem a emprar-les a l'aula.


1. Les principals característiques d'un blos són:

  • Espai web on l'autor escriu cronològicament els posts o entrades
  • Els lectors podem deixar els seus comentaris. Hi ha dues plataformes importants com són Blogger i Wordpress
  • Fàcils de crear i s'editen on-line
  • Els articles (cadascun amb un URL) es podem organitzar per categories i etiquetes (tags)
  • Servidors gratuïts
  • Alguns permeten als autors saber quan se'ls cita en un altre lloc (trackback, pingball)
  • Ofereixen subscripció de continguts, perquè els subscritors poden rebre informació sobre actualitzacions
  • Solen incloure cercador intern, llistat d'altres blocs i altres funcionalitats (Gadgets, Widgets)
2. Tipus de bloc:

Hi ha diferents tipus de blocs entre els que podem trobar:
  1. De centre: es tracta d'un bloc on hi ha informació relativa a una escola determinada. Exemple
  2. D'aula: fa referència al bloc en el que els alumnes de una classe concreta tenen i en el qual escriuen sobre temes del seu interés. Al bloc s'introdueixen activitats educatives amb caràcter interactiu. Exemple
  3. De professor: el mestre de classe té un bloc al cual puja els materials, apuntes, documents, activitats...que seran vistes pel seu alumnat. Exemple

      4. De pobles: es tracta de blocs on es presenten i es donen a conéixer els pobles. Exemple 
     5. De recursos:A continuació afegisc un blog en el que s'ofereixen recursos TIC per a emprar-los    a l'aula. Exemple
     6. De blocs: Es tracta d'un bloc en el qual es posen els pasos i les accions que es poden fer amb els blocs.  Exemple
     7. D'alumnes: un bloc creat i administrar pels propis alumnes en el que fan aportacions i comentaris. Exemple
A continuació us oferim una petita classificació que us pot donar una idea sobre l'orientació que es pot donar a aquesta eina. En cap cas no es tracta d'una classificació rígida i que exclogui unes tipologies de les altres, i per tant hi ha blogs que són una barreja de diverses modalitats. Aquesta infromació s'ha estret de aquesta pàgina web.

A. Segons l'autoria del blog
  • Blogs individuals: el cas més clàssic de diari personal en línia.
  • Blogs col·lectius: l'autoria correspon a un conjunt de persones particulars que s'identifiquen explícitament, o que mantenen una identitat simbòlica com a conjunt.
  • Blogs corporatius: blogs impulsats individualment o col•lectivament des d'empreses, institucions o altres tipus d'organització, com a complement més o menys informal de les seves estratègies comunicatives.
B. Segons el tipus de contingut que ofereix
  • Direccionament d'enllaços: és el tipus de blog originari, en el qual l'autor se centra sobretot a proposar i comentar enllaços a d'altres llocs que considera interessants, plantejant així el seu blog com un directori comentat d'hipervincles.
  • Informació personal: el blog personal clàssic, centrat en els continguts i reflexions que l'autor considera d'interès publicar, en cada moment, i des del seu punt de vista subjectiu.
  • Circulació de notícies: blog el que l'autor comenta notícies sobre diverses temàtiques
C. Segons el format i els mitjans en què es basa
  • Basats en text: són els que, en sentit estricte, entenem ara mateix per blog. Són els blogs basats en la publicació, la circulació i l'intercanvi d'anotacions textuals redactades. Constitueixen la major part de l'univers de blogs que inventaria el cercador de referència Technorati.
  • Moblogs (des del telèfon mòbil)
  • Basats en imatge:
  • Fotografia (fotoblogs)
  • Vídeo (videoblogs)
  • Basats en so:
  • Àudio (audioblogs)
3. Caracterìstiques wiki: 

En primer lloc, definire que és una wiki. Entenem per wiki un concepte que s'empra en l'àmbit d'Internet per a referir-se a les pàgines web que presenten uns continguts modificables per qualsevol usuari a través de qualsevol navegador. Per tant, aquestes pàgines es desenvolupen a partir de la col·laboració dels internautas quienes poden afegir, modificar o eliminr informació. És una manera de construir qualsevol tema de manera constructiva.




 Les seues característiques principals són:
  • Espai web amb una estructura hipertextual de pàgines referenciades en un menu lateral
  • Diverses persones o autors elaboren continguts de manera asíncrona, és a dir, mo publiquen al mateix temps, sinó que un primer i l'altre després
  • Solen mantenir un arxiu històric de les versions anteriors i faciliten la realització de còpies de seguretat
  • Són espais on-line molt fàcils de crear, solen incloure un cercador intern i faciliten la sindicació de continguts
4. Models de wikis i blocs

Aula tecnològica siglo XXI

 És una pàgina web en la que podem trobar moltíssims recursos educatius i incorpora tant blocs com wikis. És un exemple de wikis i blocs que es destinen a l'ús educatiu i ens ofereixen una àmpla gama de eines per a treballar amb els nostres alumnes.

1. Models de bloc:
Tecnologia educativa
Edublog
Aulablog 
                                      Font de la imatge

2. Models de wikis: 
Aula wiki
Mestre wiki  
Escola wiki 

                                      Font de la imatge



 5. Ús didàctic de blocs i wikis:

  • Es poden utilitzar com a portafoli digital. Poden elaborar aci alguns dels treballs que els corregisquen els professors.
  • Fer brainstorning sobre un tema concret
  • Coordinació del periòdic escolar o de qualsevol activitat
  • Looc on el professorat emmagatzema i ordena materials i informacions d’interés per al seu treball.
  • Enllaç al bloc tauler d’anuncis del professor (RSS alumnes)
  • Bloc personal del profesor, orientat als seus col·legues.

Açi vos presente un enllaç que ens dóna molta informació sobre els usos educatius dels blocs.

Amb aquesta imatge podem comprendre una mica millor les semblances i diferèncie que hi ha entre blocs i wikis, protagonistes d'aquesta entrada del bloc i recursos molt útils per a emprar al nostre aula.


6. Opinió personal i aplicació educativa:  

Encara que n'hi ha moltes difereències entre els blocs i les wikis com per exemple la seua autoria, el control editorial i la estructura, l'ordre de publicació, la interactivitat i comentaris...ambdos recursos tecnològics són unes eines que poden obrir-nos noves oportunitats i noves maneres d'ensenyar i aprendre. Aquestos instruments són útils tant per al docent, ja que són un suport a les seues explicacions i és un facilitador de informaciói també per als alumnes, ja que la pràctica està molt present ii l'aprenentatge és vivenciat, per tant, és més fàcil que obtinguen un aprenentatge significatiu.

Los blocs i les wikis ofereixen al mestre accedir a continguts relacionats amb la seua pràctica profesional, també pot compartir coneixement personal i de la xarxa, el permet donar avisos i consells educatius per als estudiants, a més de cursos i conferèncias. També pot posar enllaços interessants, que amplien la seua explicació i faciliten la comprensió dels continguts per part dels alumnes i el mestre també pot administrar continguts que desijta que el seu alumnat veja.

Per als alumnes també són molt útils ja que els permet reflexionar o usar-los com a diaris escrits, l'alumne pot administrar el seu coneixements, ja que pot cercar a la xarxa tot el que desitge aprendre, serveix per a fer presentacions de tasques o deures, permeten el diàleg amb el grup de treball...A més, pot emprar-se com a portfoli electrònic on l'alumne escriu cada dia el que han fet a classe i també permet compartir informació amb la resta d'alumnes, fent aportacions més riques i completes.

Segons la meua opinió hi ha varies advantatges i desadvantatges tant dels blocs com de les wikis:

1. Blog: apareix com un entorn estructurat i presenta informació de diversos temes; és un sistema simple i econòmic d'exposar idees i redefinir conceptes, també de publicitar. L'administrador és qui decideix publicar els comentaris que crea pertinents i que no afecten el propòsit del mateix.

El seu desavantatge és que moltes vegades, l'administrador ofega l'espai amb massa informació, o sigui que la mateixa queda restringida a l'autor, amb la qual cosa apareix un ús lineal i abusiu de temes i uns altres que demostra un ús desvirtuat o no adequat de les eines. 


                                            Font de la imatge

2. Wikis permeten als usuaris crear, investigar temes i redefinir conceptes, on line, de manera col·laborativa en pàgines conceptuals. A més poden nformar sobre l'execució de projectes, realitzar brainstorming, seguir la metodologia de “Aprenentatge basat en problemes”,és a dir, aprendre d'una manera constructivista. Per tant, podem afirmar que són múltiples les seves aportacions per a educació.

No obstant això, els desavantatges dels wikis són que no existeix supervisió dels continguts ni de l'assídua superposició d'elements escrits, o de "copiar i pegar", com poc intercanvi d'aportacions, amb el que moltes vegades es desvirtua el seu afany de construcció col·laborativa.

                                                          Font de la imatge

La imatge de dalt reflexa a la perfecció què són les wikis i en quin principi es basa, que com sabem és el constructivisme.

Per a finalitzar amb aquesta entrada m'agradaria agefir un vídeo al que es presenten de manera molt clara les avantatges i inconveniets dels bloc i les wikis i el més important, està tot relacionat amb l'escola, és a dir, amb l'àmbit educatiu.





 

Cap comentari:

Publica un comentari a l'entrada