divendres, 18 d’abril del 2014

TEORIA TEMA 10

XARXES SOCIALS EN EDUCACIÓ: TWITTER I FACEBOOK

ÍNDEX:


1. Definició i característiques de les xarxes socials
2. Tipus de xarxes socials
3. Usuarispotencials de les xarxes socials
4. Facebook
5. Twitter
6. Aplicacions educatives de Facebook i Twitter
7. Opinió personal i ús educatiu


1. Definició i característiques de les xarxes socials


Algunes de les seues característiques més importants sén:
  • Són xarxes de relacions personals, també anomenades comunitats, que proporcionen sociabilitat, suport informació i un sentit de pertinença i identitat social.
  • Són grups de persones amb alguns interessos similars que es comuniquen a través de projectes.
  • Existeix un cert sentit de pertinença a un grup amb una cultura comuna es comparteixen uns valors, unes nomes i un llenguatge en un clima de confiança.
  • Són llocs web que ofereixen serveis i funcionalitats de comunicació diversos per mantener en contacte els usuaris de la xarxa.
  • Es basen en un programari especial que integra nombroses funcions individuals: blocs wikis etc. En una mateixa interficie.
  • Com exemples de xarxes socials mes importats destaquen: Twitter, Facebook, MySpace, Ning, Second Life, Tuenti.


Altra definició que he trobat ha la xarxa i pense que és molt il·lustrativa és la següent: entenem per xarxa social l'estructura on un grup de persones mantenen algún tipus de víncle. Aquestes relacons poden ser amistoses, laborals o de altra índole. Aquest concepte s'ha actualitzat en els últims anys per a senyalar a un tipus de lloc de Internet que afavoreixen la creació de comunitats virtuals. Aquestos llocs web són sevicis que permeten desenvolupar xarxes segon els interessos dels usuaris, compartint fotografies, vídeos i informació en general. La xarxa social més popular en l'actualitat és Facebook, ja que compta amb més de 600 milions d'usuaris.
2. Tipus de xarxes socials


A) Segons l'activitat:
  • Microblogging: permet enviar i publicar missatges breus de text, així com seguir a altres usuaris. Alguns exemples són: Twitter, Muugoo, Plurk
  • Jocs: els seus usuaris potencials són els que busquen relacionar-se per a jugar. Alguns exemples poden ser Second Life i Haboo
  • Geolocalització: permet saber la posició d'un objecte, persona o monument. Exemples: Foursquare i Metaki
  • Marcadors socials: a través d'etiquetes classifiquen, emmagatzemen enllços per a ser compartits. Digg, Diigo, Delicious, Mister Wong
B) Segons el contingut:
  • Fotos: permeten emmagatzemar, ordenador, buscar i compartir fotos. Flickr, Fotolog, Panoramio
  • Música: permeten escoltar música a més de classificar-la i compartir-la. Last fm
  • Vídeos: permet crea perfils i llistes d'amics. Youtube i Vimeo
  • Documents: es pode trobar, publicar i compartir textos. Scribd i Slideshare
  • Presentacions: permet classificar i compartir les seues presentacions professionals. Slideshare, Prezi, Glogster
  • Notícies: permet veure la informació que més interesse. Digg i Meneame
  • Lectura: es poden classificar les preferències literàries. Weread
Altra classificació que podem fer és la següent:
  • Xarxes personals. Es compon de centenars o milers d’usuaris en els quals cadascun té el seu petit “espai” amb la seva informació. Facebook
  • Xarxes temàtiques. Solen centrar-se en un tema en concret i proporcionen les funcionalitats necessàries per al mateix. Per exemple, una xarxa de cinema.
  • Xarxes profesionals. Dedicades exclusivament a l’àmbit laboral, en totes els seus vessants. Poden posar en contacte a aquells que ofereixen treball amb els quals ho busquen. Linkedin.

3. Usuarispotencials de les xarxes socials

  1. "Social media selectors": orientats a la funcionalitat en termes de la comunicació i contacte amb el grup de referènca. 40%
  2. "Simple social network": motivats per la dimensió lúdica i el relacional per el que fa al seu grup social. 33%
  3. "Trend followers": l'entreteniment i la informació d'esdeveniments i festes constitueixen el seu principal leivmotiv. 19%
  4. "Social media addicts": tnen una clara intencionalitat professional. 10%

4. Facebook:
  • Facebook és un lloc web de xarxes socials creat per Mark Zuckerberg i fundat per Eduardo Saverin, Chris Hughes, Dustin Moskovitz i Mark Zuckerberg.
  • Originalment era un lloc per a estudiants de la Universitat d’Harvard, però actualmente està obert a qualsevol persona que tingui un compte de correu electrònic.
  • Disposa d’una llista d’amics i un grup de pàgines o es pot reunir gent d’interessos comuns.
  • Existeix la possibilitat d’incloure fotos i videos al mur.


5. Twitter:
  • La xarxa permet manar missatges de text pla de baixa grandaria amb un màxim de 140 caràcteres, cridats tweets, que es mostren en la página principal de l’usuari.
  • Els usuaris poden subscriure’s als tweets d’altres usuaris.
  • Per defecte, els missatges són publics, podent difondre’s privadament mostrant únicament a seguidors.


6. Aplicacions educatives de Twitter i Facebook:

- Canal de noticies en temps real per a la comunitat educativa.

  • Avís sobre publicacions de bulletins informatius periòdics.
  • Informacions de carácter més oficial, com beques, d’exàmens…
  • Com agenda i recordatori d’esdeveniments tals com reunions o trobades.

- Establir un canal de noticies en diferit mitjançant l’ús dels widgets que permeten publicar la informació de Twitter en les pàgines web.

- Establir una comunicació bidireccional entre el centre i la comunitat educativa. A diferència d’un fórum de discussió, l’abast de Twitter està restringit als seguidors dels usuaris

- El primer que vaig visualitzar com interesant són els grups. Cree tres grups, un per cada curs i vull anar comentat les activitats de clases, especialmente pretenc anar trobant un espai per a la reflexió respecte dels problemes que anem enfrontat. La inscripció al grups va quedar com obligatoria per als alumnes, el accés al grup es per invitació.

- Els esdeveniments, a  través dels quals, vull anar refrescant la memoria dels meus estudiants respecte d’activitats, lectures, proves, exàmens i tot allò que és part de la vida escolar i que anoten en les nostres agendes.

- Crear meves pròpies enquestes amb continguts educatiu, però havien de ser entretingudes, simpàtiques, senzilles, no diferenciar-se massa en la forma de les quals agraden.

  • Study Groups. Es una manera ràpida i fàcil de col·laborar amb els seus companys de classe i planificar tasques per als seus cursos, pots crear llistes de tasques discutir certs temes , establir horaris de les reunions.
  • Mathematical Formules. Amb aquest aplicació podràs escriure missatges en el mur dels teus amics amb formules matemàtiques aquestes formules s’escriuen amb la sintaxi de Latex.
  • CiteMe amb aquesta aplicació pots obtener citas per a les teves notes amb format de WorldCat, el catalog més gran del món.
  • BooksiRead. Pots qualificar i compartir opinions sobre els llibres que estàs llegint o has llegit tambè pots consultar les opinions d’uns altre o buscar usuaris amb gustos similars
A continuació presentaré les diferències principal que podem trobar entre les dues aplicacions sobre las que versa aquesta entrada.


Existeix un error de base i molt comuna en el moment actual centrat en la no identificació d'una de les principals diferències entre ambdues plataformes; mentre Facebook és una xarxa social basada en la promoció de les marques, Twitter és una xarxa social basada en la promoció dels continguts a través de la seva difusió i viralitat il·limitada.

Partint d'aquesta diferència bàsica, podem confirmar que si bé són plataformes diferents quant als interessos finals, ambdues han estat determinants per acabar amb paradigmes obsolets associats a l'ordre social.

1. Mentre el pes específic de Twitter radica en la qualitat dels seguidors, el pes específic de Facebook radica en les relacions que s'estableixen.

2. Twitter és un mitjà de comunicació, mentre que Facebook és una xarxa social. En termes de seguiment i popularitat Facebook avantatja a Twitter.
3. El tipus d'informació que es comparteix, Facebook és més social permetent i valorant l'exposició d'aspectes relacionats amb les emocions i el vessant més personal dels usuaris, mentre que Twitter és un mitjà de comunicació en si mateix, on es comparteixen fets i notícies més centrats en l'aspecte professional que en el personal

4. En termes d'oci, Facebook és molt més lúdic que Twitter; jocs, test i aplicacions més centrades en l'oci, inexistents a la xarxa basada en el microblogging.



7. Opinió personal i ús educatiu
Les noves tecnologies cada vegada es troen més incloses en la quotidianitat de totes les persones, la velocitat dels seus canvis ha anat de la mà amb la disminució dels seus preus, fent-les més assequibles al públic en general, això vol dir que cada vegada més persones poden accedir a les TIC. D'aquesta forma, tampoc els mètodes d'ensenyança es poden quedar darrere, estos han d'evolucionar i adaptar-se al nou context que es presenta i a les necessitats de la societaa de hui en dia.
 Les noves ferramentes que s'han creat en el marc de les tecnologies de la informació i la comunicació (TIC) , poden adaptar-se per a produir nous mètodes d'ensenyança-aprenentatge, el repte està en mans dels docents els que han de trobar la forma d'innovar i incorporar les TIC en el procés d'ensenyança-aprenentatge. Dues erramentes molt útils que poden facilitar i aconseguir un aprenentatge més significatiu per part dels alumnes són Facebook i Twitter.

Com utilitzar Facebook amb fins educatius? Algunes de les propostes educatives que podem portar a terme amb el Facebook a l'educació podrien ser:
  • Crear pàgines: els nostres alumnes poden er treblls sobre autors, ètoques històriques concretes, fets històrics...Aquesta activitat seria molt més interessant si els porpis alumnes es creen una pàgina o un perfil de Facebok. Aquesta idea és polivalent, ja que pot servir per a qualsevol assignatura i permetrà que els alumnes adquirisquen un coneixement més profund de la matèria i dels temes específics
  • Enquestes o sondeos d'opinió: Una altra manera molt efectiva de que els alumnes aprenguem més pot ser el·laborar enquestes per exemple per a conèixer les tradicions familiars dels alumnes i treballar d'aquesta manera l'interculturalitat,
  • Creació d'un grup específic per al gruo.classe: els grups de Facebook són una manera excelent de distribuir els continguts d'aprenentatge i anunciar events importants, comunicando-nos amb l'alumnat de forma directa i fòra del centre educatiu. D'aquesta manera aprofitem l'atractiu propi de Facebook i el fet de que molts alumnes ja la coneixen i usen al seu dia a dia

D'altra banda, Twitter també té moltes possibilitats per el que fa a l'educació. Alguns dels principals usos que podem er d'ell a l'àmbit educati són:
  • Suro d'anuncis on podem publicar les novetats que interessen als alumnes
  • Resumens: els twets són una eina útil per a treballar la capacitat de síntesi
  • Compartir enllaços
  • Seguir a un personatge conegut
  • Treballs col·laboratius
  • Informar als pares sobre les últimes novetats del centre

Aquest vídeo, crec que és molt útil i en ell es presenta com és l'educació d'un pais que és un referent mundial com en aquest cas Singapour. En aquesta país, són conscients de que l'educació és un dels pilars essencials per a que el país continue en la seua linia i siga un referent mundial, per això, es dedica molt de temps a a l'investigació educativa, i més en concret sobre com emprar les TIC per a afavorir l'aprenentatge dels alumnes. Alguns dels recursos més utilitzats són Facebook i Twitter, i saben com donar-li ús i aporfitar tots els seus beneficis. Un aspecte que m'ha cridat molt l'atenció ha sigut que els pares, en un primer moment dubten molt de que aquesta manera d'ensenyar, mitjançant les TIC siga efetiva, en canvi, els alumnes es d'un primer moment savien que aquesta era una manera molt eficaç d'aprendre i la qual els motivavan moltíssim.

Cap comentari:

Publica un comentari a l'entrada