dissabte, 8 de març del 2014

TEORIA TEMA 5

WEB 2.0

Ìndex:

  1.  DIFERÈNCIES ENTRE LA WEB 1.0 i LA WEB 2.0 
  2. APLICACIONS DE LA WEB 2.0
  3. IMPLICACIONS EDUCATIVES DE LA WEB 2.0 
  4. OPINIÓ PERSONAL I IMPLICACIÓ EDUCATIVA

1. DIFERENCIES ENTRE LA WEB 1.0 i LA WEB 2.0 


La web 1.0 va ser una de les primeres a sortir amb l'aparició de l'internet fa 25 anys i va representar un dels majors logros de la humanitat. La web 1.0 va nàixer a 1989 i va consistir en molt documents web conectats mitjançant hipervincles, va representar per als mitjans de comunicació un dels majosr avantatges degut a la seua rapidesa i a que tots podien participar,cosa que no ocorria amb els mitjans tradicionals.

D'altra banda, la web 2.0 fa referència a una sèria de ferramentes on-line creades amb l' intenció de fomentar la participació dels usuaris i el lliure intercanvi d' opinions i informació. Els seus principis bàsics són l' intel·ligència col·lectiva i l' accés lliure i igualitari al coneixement. Les diferències entre aquestes 2 webs són molt significatives.


1.1 La web 1.0 presenta les següents característiques:



- Pàgina web estàtiques: Son les més antigues. Solament pots escriure, no et permet insertar ni veure materials multimedia i tampoc pots realitzar comentaris.

- Els continguts són produïts per Webmaster: El Webmaster, per ací dir-lo és el jefe, el que posa els continguts de la página, és la persona que mana dins de la pàgina web i tots els continguts són produïts solament per ell.

- L’arquitectura de treball és Client- Servidor. Nosaltres som els clients d’una página on trobem els servidors. Solament arregleguem informació, no hi ha cap interacció.

- Visualització de continguts mitjançant un navegador web. Aquesta característica també la té la web 2.0

- L’usuari solament pot llegir el  contingut. No té l' oportunitat de participar o crear ell mateix el seus documents

- És necessari tenir instal·lat un programari client en l’ordinador per a tractar la informació. És a dir, la web 2.0 nosaltres cada vegada que utilitzem un programa hem de tenir-lo instal·lat.




1.2 La web 2.0 presenta les següents caracterísitques:



- Gran interacció entre els usuaris. Aquesta és la eina principal del constructivisme

- La plataforma de treball és la propia página web. No és necessari tenir un programa instal·lat per utilizar una determinada eina, per exemple Google Docs.

- Contingut dinàmic,es va actualitzant continuament, la informació no és estàtica, sinó dinàmica. Un clar exemple són les xarxes socials.

- Visualització mitjançant navegador, Lector RSS.

- L’escriptura web és compartida. Existeix la possibilitat que en compte de fer, per exemple, un blog, individualment, es poden administrar altres autors del blog perquè també pugan editar-lo. A més, tothom pot veure-lo sempre i quan tinguenla direcció de la pàgina web.

- La unitat mínima de contingut és el post o article.

- Tots són autors de la informació. Tothom podem fer un post i altra persona pot ampliar-lo. Així doncs, el que primer era un post petit ara podrà ser un post més gran gràcies a la participació de molts usuaris.


 A continuació he afegit una imatge, en la meua opinió molt significativa que expressa de manera molt visual i gràfica els principals aspectes que diferencien la web 1.0 de la web 2.0.

  
 

 2. APLICACIONS DE LA WEB 2.0

Segons l' activitat a la qual es destina
  • Expressar-se, crear i publicar: blocs, wikis
  • Compartir, publicar i cercar informació: Podcast, Youtube, Flickr, Delicious
  • Xarxes socials: Second life, Twitter, Facebook
  • Per accedir a informació d' interés: cercadors especialitzats com RSS, XML, Bloglines, Googlereader
Adjunte un esquema en el que podem veure les diferents aplicacions a las que ens permet accedir la web 2.0:



 3. IMPLICACIONS EDUCATIVES DE LA WEB 2.0 

- És un espai social horitzontal i ric en fonts d’informació: Totes les aplicacions de la web 2.0 ens permeten accedir a una gran quantitat d’informació, ric en fonts d' informació
- Està orientat al treball autònom i col·laboratiu
- Crític i creatiu, fomenta l’expressió personal: Amb la web 2.0 fomentem tindre un espèrit crític i al mateix temps fomentant un espèrit creatiu.
- Permet investigar i compartir recursos, crear coneixement i aprendre: Nosaltres tenim una informació (un post) i es publica; altra persona el veu i el completa... així moltes vegades i d’ un primer post que teniem a un principi sorgeix un altre post més ampli. S’ ha creat un coneixement més gran i complet.
- Facilita un aprenentatge més autònom, major participació en les activitats grupals
- Hi ha més interès i motivació
- Permet elaborar materials (sols o en grup), compartir-los i sometre’ls a comentaris dels lectors:  Per exemple, el bloc on rebem un feedback.
- Ofereix espais on-line per a la publicació de continguts.
- Possibilita noves activitats d’aprenentatge i avaluació
- Millora competències digitals (cercar, processar, comunicar): El que estem fent es emprar noves eines per millorar les competències i cercar informació. Pel que hi ha una millora en eixa competència digital.
- Creació i gestió de xarxes, centres i professors: Com tenim eixa possibilitat d’ augmentar informació, és crearan noves xarxes de centres i professors que ens farà que tinguem mes informació i d' aquesta manera també podem compartir coneixements i experiències.


4. OPINIÓ PERSONAL I IMPLICACIÓ EDUCATIVA
Es pensa que en un futur no molt llunyà, la web farà que els mitjans tradicionals, com per exemple la televisió, periòdics i ràdis s' extinguen. Això no es el futur, sent realistes eixe futur ja està aixi, per tant és la nostra realitat. Internet i en general la web ha substituit de manera evident als mitjans tradicionals que tenien la funció principal de transmetre coneixements i informació. 

El mateix ocorre a l' escola, els materials i suports tecnològics estan desterrant al tradicional llibre que et transmetia els coneixements. Aquest canvi també el podem extrapolar a la metodologia del mestre, que ha pasat de ser el sabi, estricte i protagonista de l' esducacio a un observador actiu quan ha d0' intenrvindre però que en cap cas és ell el protagonista.

Insertar les TIC  l' escola suposa molts canvis i en la majoria dels casos són millores. La web 2.0 ens ofereix moltes possibilitats a l' escola com són: una comunicació multidireccional, permet que tots arribem al coneixement global i ampli, permet la comunicació encara que no nos trobem en el mateix espai ni temps... La web permet adquirir al mestre i als alumnes nous rols. Aquestos nous rols es basen en més participació per part de l' alumne, més implicació, motivació, aprnentatge colaboratiu deixant enrrere l' aprenentatge individual...L' alumne no solament reb la informació, sinó que ell mateix pot ser creador i distribució de coneixements, convertint-se en la peça imprescindible per a que tinga lloc un aprenentatge significatiu.


A continuació afegisc un vídeo el quel ens explica als avantatges que ha tingut la web a l' escola i com ha sigut capaç de millorar l' aprenentatge de l' alumnat. Fa èmfasis en els avantatges que la web 2.0 ha facilitat a l' escola.

La web ofereix multitud de recursos acadèmic per als alumnes.Una pàgina web que he trobat i la que em sembla molt aprofitable és PEQUELANDIA. Es tracta d' una pagina web en la que apareixen multitud d' enllaços que et porten a pàgines web educatives. Aquesta pot ser molt útil per al seu ús a l' eswcola ja que podem trobar tot tipus de recursos i materials de suport que ens faciliten el procés d' ensenyança-aprenentatge al mateix temps que podem servir de reforç o ampliació al nostre alumnat.



Cap comentari:

Publica un comentari a l'entrada