A aquest tema tractarem aspectes molt important com són el concepte de TIC, què és la societat TIC i quines són les seues característiques principals. Parlarem sobre el avantatges i les limitacions que trobem a l' ús de les TIC.
INDEX:
1. Característiques de la societat TIC
2. Què són les TIC?
3. Característiques de les TIC
4. Aportacions de les TIC
5. Limitacions de les TIC
6. Opinió personal i comentari final
1. Característiques de la societat TIC
Actualment tot depésn de la ciència i de la tecnologia, tot està basat en la tecnologia i la nostra societat cada dia depen més i més d' ella, en tots els àmbits, incloent l' educació. El l' àmbit educatiu, les TIC cada dia es trobem més presents i estan donant passos agigantats, convertint-se fins i tot, en una necessitat. Algunes de les característiques d' aquesta societat en la que ens trobem, anomenada societat TIC són:
- Gran presència de mass media, és a dir, diversos formats en els que podem trobar informació. Trobem les TIC i el seu llenguatge audiovisual a tots els àmbits de la societat: oci, treball, la llar...
- Gran quantitat d' informació al nostre abast. Cada vegada ens resulta més fàcil accedir a tot tipus d' informació,i això conlleva a que per l' abundància que tenim haguem de seleccionar la més desitjada
- Hi ha continus avanços tecnològics i científics en tots els camps del saber (enginyeria genètica, noves tecnologies). Podem afirmar que el coneixement es va renovant veloçment
- Fi de l' era industrial: la població actualment treballa al sector serveis, per tant, trobem una societat d ela informació i les tecnologies molt consolidada i dependent de les TIC per a realitzar el nostre treball. Un clar exemple d' aquesta dependència actual de les TIC, podem ser nosaltres, els estudiants, ja que actualment estem lligats a les tecnologies per a la realització de treball, examens...totes les tasques encomanades des de l' Universitat necessiten que tinguem coneixement i accés a les TIC.
- Llibertat de moviment a la societat de la informació degut a la globalització económica i cultural. Actualment vivim a una societat on tot el món es troba interrelacionat, i les TIC ens han oferit una enorme quantitat d' avantatges i estratègies per a aproximar-nos a qualsevol lloc del món. L' informació, també és llire, i a les democràcies qualsevol persona te accés a ella i no es permet la censura.
- Nous entorns laborals: les TIC revolucionen l' organització dels entorns laborals i obren grans possibilitats al tele-treball.
2. Què són les TIC?

A aquesta pàgina podem trobar altres definicions de TIC per a completar el significat.
3. Característiques de les TIC
- Immaterialitat, com per exemple Internet
- Deslocalització
- Interactivitat: permiteixen l' interactivitat dels seus usuaris i possibilitan que deixem de ser espectadors pasius, per a actuar com a participants.
- Instantaneïtat: fa referència a la possibilita de rebre informació en bones condicions tècniques en un espai de temps molt reduit, casi de manera instantànea
- Reproduccdió il·limitada
- No linealitat, és a dir, existeixen hiperenllaços
- Interconexió: podem accedir a molts banc de dades, situats a kilòmetres de distància física de manera instantànea. També tenis l' oportunitat de visitar molts llocs web i ver o parlar amb persones que es trobem a l' altra punta del planeta, gràcies a l' interconexió de les tecnologies d' imatge i so
- Diversitat i multiformat (de text, imatge, so...): actualment podem trobar tot tipus d' informació en qualsevol format
4. Aportacions de les TIC
- Tots tenim accés a qualsevol tipus d' informació i hi ha una elevada quantitat d' informació, per això tenim un fàcil accés a ella
- Instrument que serveix per a qualsevol tipus de dades, és a dir, ens ofereix una gran quantita d' eines per a processar l' informació
- Canal de comunicació, pot ser síncrona o asíncrona per a difondre informació o contactar amb alguna persona
- Emmagatzemar gran quantitat d' informació en petits suports de trasport, com poden ser els pen
- Automatització de le stasques, com per exemple l' agenda
- Interactivitat: "dialoguem amb l' ordinador"
- Homogeneïtzació desl codis emprats per al registre d' informació, és a dir, l' informació s' ha estantaritzat
- Instrument cognitiu: potencia les nostres capacitats mentals i presenta noves maneres de pensar
- Problemes tècnics: incompatibilitat de diversos tipus d' ordinador i sistemes operatius
- Falta de formació: necessitat de tenir coneixements teòrics i pràctics imprescindibles a més d' actituds i aptituds favorables
- Problemes de seguretat: risc d' accesos no autoritzats a ordinadors d' empreses, robatori de codis de targetes de crèdit...
- Barreres econòmiques: abaratament dels equips i programes informàtics, encara que alguns preus són elevats
- Barreres culturals: l' idioma dominants, l' anglés, en el que venen escrites moltes referències i molta informació.
6. Opinió personal i comentari final
Entenem per societat TIC, una societat com la nostra de hui en dia caracteritzada principalment per l' ús generalitzat de les TIC en totes les activitats humanes i per una fort tendència a la globalització econòmica, social, cultural, profesional per a poder afrontar els continus canvis en tots els àmbits.
En aquesta nova societta té un gran impacte l' ús de les TIC i això produeix una profunda revoluació en tots els àmbits socials i afecta també de manera molt directa a l' educació. Ens trobem davant d' una nova cultura que suposa noves formes de veure i entendre el món que ens envolta, que ens ofereix nous sistemes de comunicació interpersonal i que , fins i tot, presenta nous valors i normes de comportament. Tots aquestos canvis tenen una fort repercusió a l' àmbit educatiu.
Davant aquesta societat canviant, les necessitats de formació dels ciutadans van més enllà d' una etada d' estudis i s' extendenixen al llarg de tota la vida. La formació contínua resulta cada vegada més imprescindibles per a l' entorn laboral, domèstic fins i tot d' oci. Internet ha fet més asequible l' accés a l' informació i ha facilitat la seua distribució, per tant, podem afirmar que els coneixements venen a nosaltres.
Les TIC són una eina que usada adequadament a l' escola ofri una enorme quantitat d' oportunitats tant a l' alumnat, com als professor, fins i tot al pares, per tant, hem de tenir tots uns coneixements suficients com per a donar un bon ús a les TIC. Les experiències educatives dels alumnes, actuament, es basen en les TIC, i aquestes són una eine necessaria per a la realització de la gran majoria de les tasques encomanades. Porjectes, treballs, exposicions...tot pasa per cercar informació a internet, saber seleccionar la més adequada i elaborar un treball moltes pegades en programes d' ordinador com pot ser Power Point. Per tant, podem aformar que l' escola esta en contacte continu amb les TIC.
A continuació adjunte un vídeo al qual podem observar com introduir les TIC l' escola i quines són les conseqüència que aquesta introducció té en l' aprenentatge de l' alumnat.
Per últim, afig aquesta reflexió per a que tots pensem sobre ella i siguem capaços de adonar-nos queles TIC per si soles, no ens porten a cap lloc, hem de ser nosaltres, tant mestres com alumnes, els que les donem un ús adequat i d' aquesta manera amb elles podem cobrir moltes de les nostres necessitats.
"Las tecnologías de la información y la comunicación no son ninguna panacea ni fórmula mágica, pero pueden mejorar la vida de todos los habitantes del planeta. Se disponen de herramientas para llegar a los Objetivos de Desarrollo del Milenio, de instrumentos que harán avanzar la causa de la libertad y la democracia, y de los medios necesarios para propagar los conocimientos y facilitar la comprensión mutua" (Kofi Annan, Secretario general de la Organización de las Naciones Unidas, discurso inaugural de la primera fase de la WSIS, Ginebra 2003)
Cap comentari:
Publica un comentari a l'entrada