divendres, 21 de febrer del 2014

TEORIA TEMA 3

DOCÈNCIA VIRTUAL: E-LEARNING I B-LEARNING

ÎNDEX:

  1.  Què és e-learning?
  2.  Característiques de e-learning
  3.  Avantatges e-learning
  4.  Inconvenients e-learning
  5.  Què és b-learning? 
  6. Aspectes importants d' un sistema b-learning
  7. Opinió personal i aplicació a l' aula 

1. Què és e-learning? 


   Formació que utilitza la xarxa com tecnologia de distribució de la informació. La xarxa pot ser oberta (internet) o tancada (Intranet, per exemple el campus virtual de l' Universitat d' Alacant). Aquella plataforma en la qual s'utilitza internet o intranet per a accedir a la formació.
  •  Un ensenyament a  distància obert, flexible ( en treball i horari, per exemple)i interactiu basat en l’ ús de les TIC i sobretot aprofitant els mitjans que ofereix Internet (és la més completa, gràcies a Internet apliem els nostres coneixements).
   Permet la distribució i l' accés a col·leccions de materials d' aprenentatge sobre un mitjà electrònic usant un servidor web per a distribuir-los. Un navegador web per a accedir i protocols TCP/IP i http per a facilitar l'intercanvi. 

     E-learning és una manera d' utilitzar internet per a adquirir un aprenentatge que té lloc en espais virtuals. La tecnologia d' aprenentatge té lloc a través de plataformes tecnològiques que fan una distribució de la informació i el coneixement, d' aquesta manera la informació es comparteix.

    Per tot axiò, podem definir el concepte de e-learning com un tipus de procés d' ensenaynça-aprenentatge que es fa a través de l' ús de les tecnologies de l' informació i la comunicació. Auest tipus d' ensenyament permet la col·laboració directa entre els alumnes, al mateix temps que ens dóna la possibilitat de modificar i accedir a una quantitat infinita de documents i recursos de tot tipus.

Dins del concepte de e-learning trobem implícit altres: aules virtuals. Es tracta d' implementar amb aplicacions telemàtiques la qualitat de l' educació on-line. Per tant, un aula virtual és un entorn on l' aprenentatge es basa en un sistema de comunicació on el medi pel que es produeix la comunicació és l' ordinador.

A continuació adjunte un enllaç sobre la modilitat educativa de e-learning en el queal s' amplia l' informació i fa èmfasis en com es troba l' aquest sistema educatiu actualment.

2. Característiques de e-learning


Les segües principal característiques són:
     a) És necessari tenir accés a un navegador per a accedir a la informació

b) L' aprenentatge es recolza amb tutories. Entenem por tutoria el procés d' orientar i assessorar acadèmicament als estudiants a través d' un professor tutor. Amb aquest model, no volem dir que l' alumne haja d' estar a soles al seu procés d' aprenentatge, sinó que a través de les tutories es troba en contacte amb el seu mestre.

c)  Els materials digitals i d' aprenentatge són flexibles. Amb aixó vull dir que tu mateix és qui manes i tens el control sobre allò que aprens, tu dies qué vols aprenedre i eres el responsable de posar-te un límit de coneixement.

d) Ús de protocols TCP i HTTP per a facilitar la comunicació

e) Aprenentatge mitjançant ordinador. L' ordinador es torna en un instrument imprescindible a la nostra vida i també a l' escola, ja que és la ferramenta gràcies a la qual podem accedir a tota la informació que hi ha a la xarxa al mateix tempos que ens permet nous medis per a comunicar-nos e intercanviar informació i documents.

 
                                          Font de l' imatge

f)  Canvi d' un aprenentatge individualitzat a un aprenentatge col·laboratiu. Abans de l' inclusió de les tecnologies a l' escola, l' aprenentatge es prodeixia de manera individual per cada alumne. Un dels principals avantatges que es va donar amb l' aparició de internet a l' escola va ser una forma de treball més col·laborativa i cooperativa.

g) Utilització d' eines síncrones i asíncrones. Entenem per eines síncrones, aquelles eines que es basen en l' intercanvi d' informació per internet en temps real. És un tipus de comunicació que es dóna entre persones i està mediatitzada per un ordinador. D' altra banda, la comunicació asíncrona seria aquella que permeteix la comunicació per internet entre persones de forma no simultànea. Un exemple clar d' asíncrones és el correu electrònic.

h) Administració dels materials en un servidor web


i) Conexió professor- alumne separats en temps i espai. Actualment tenen la possibilitat de comunicar-se encara que no es troben en un mateix lloc físic i no han d' estar conectats al mateix temps per a posar-se en contacte.

 j) Accés a diversos tipus de material multimedia/hipertextual o hipermedia.


Açí adjunte un video en el qual s' expliquen les característiques principals del e-learning i també es parla sobre alguns dels avantatges que té al procés d' aprenentatge.





 3) Avantatges e-learning

 A continuacióexplicaré de manera molt breu els principals avantatges que ens ofereix aquest tipus d' ensenyament i els seus punts forts:




- Ofereix una gran quantitat d' informació per a l' alumne

      - Facilita l' actualització de l' informació i els continguts
     - Per met la deslocalització del coneixement. Amb això vull dir que el coneixement      podem trobar-ho a qualsevol lloc i moment i en diferents suports.
      - Facilita i promou l' autonomia de l' estudiant 
    - Propicia una formació Just in time( la informació la trobes en el moment que tu  vulgues, no has d' esperar) i Just for me ( cerques allò que t' interessa, és a dir, solament t' informes i reps documentació del que tu vulgues). Ací adjunte un article on es relaciona l' aprenentatge amb e-learning i Just for me.
      - Permet i facilita l' interacció entre diferents usuaris per exemple a xats, foros...
      - Estalvia costos i desplaçaments. La gent pot treballar i estudiar des de la seua casa i únicament és necessari tenir un ordinador o aparell semblant per a conectar-te a la xarxa .
      - Afavoreix la formació multimedia basada en les noves eines tecnològiques
      - Facilita l' ús de materials per a diversos cursos 
     - Facilita una formació global i col·laborativa. Aquest aspecte és de gran importància ja que en la nostra societat actual, la globalitat i la lliure circulació d' informació són dos elemnts claus i que hem de conèixer i tenir molt en compte en tots els àmbits, per tant, a l' educatiu també.


4. Inconvenients e-learning


Com hem pogut observar, són molts els avantatges que ens pot oferir un ensenyaments basant en el e-learning, però tamé hem de ser conscients que aquest tipus d' ensenyament té alguns inconvenients o limitacions. Aquestos inconvenients poden ser:


1) Més inversió de temps per part del professorat: els mestres ara no solament han de treballar les seues hores lectives, a més han de dedicar temps a casa per a aclarir dudes, contestar tutories...sempre està en contacte amb el treball i resulta molt complicat separar la seua vida laboral de la privada

2) Necessitat d' adquirir unes mínimes competències tecnològiques per part del mestre i l' alumnat

3) Disminueix la qualitat de la formació si no existeix un ràtio adequat de professor-alumne: amb una gran quaantitat d' alumnes, aquest tipus d' ensenyança no serà efectiva i el resultat no serà positiu ni beneficiós per als alumnes.

4) Requereix més treball del convencional

5) Baixa qualitat de molts continguts i cursos: és molt facil actualitzar-los, per tant els mestres poden acomodar-se i una vegada fets tots els materials els mantenen molt de temps o solament introdueixen petites modificacions, deixant els documents o l' informació sense actualitzar totalment.


   

    Adjunte un vídeo en el queal expliquen alguns del aspectes positius del e-learning, però on també parlem de les seues limitacios. A més, també s' expliquen altres termes relacionats amb el e-leraning com per exemple m-learning.

Per últim, per a afegir més informació sobre e-learning vaig aafegir aquesta imatge en la qual es veuen els diferents tipus de e-learning que n' hi ha en l' actualitat.


                                                 Font de l' imatge


5.Què és b-learning? 

A continuació afegiré les definicions de diversos autors sobre que entenen ells pero b-learning i quines són les seues característiques principals.

a) Combina l' ensenyament cara a cara amb l' ensenyament virtual (Coaten, 2003)

b) Combina classes magistrals amb els exercicis, estudis de cas, jocs de rol, vídeo i audio juntaments amb la tutoria i l' assessorament (Brodsky, 2003)

c) Qualsevol possible combinació d' un ampli ventall de mitjans per a l' aprenentatge dissenyat per a resoldre problemes (Brennan, 2004)

d) Les e-eines combinades amb altres més convencionals (t-eines)on el docent haurà d' assumir responsabilitats otorgades pel model presencial i tradicional (Amar, 2007). És a dir, hem d' ajuntar  les eines tradicionals i les eines que sorgeixen a partir del e-learning per a que siguem complementaries i aixíarribem al model actual, on el mestre ha de tenir competències en els dos tipus d' eines.


Per tant, podem afirmar que el b-learning, consisteix en un procés semipresencial, és a dir, un curs que incloirà tant classes presencials com activitats de e-learning. Aquest model de formació fa ús dels avantatges de la formació on-line i la formació presencial, combinando-les en un sosl tipus de formació que agilitza la labor del mestre i del docent. Aquesta modalitat d' aprenentatge incloirà activitats on-line i presencials, pedagògicament estructurades per a facilitar l' aprenentatge.



6. Aspectes importants d' un sistema b-learning


- Cal incloure en l' aprenentatge les propietats de l' espai virtual. A més, cal que es modelen i guien les discusions quan els alumnes esten conectats. Amb això vull dir que hem de seleccionar un espai virtual que permeta dirigir les converses i foros dels alumnes i per axiò és necessari conèixer qui tipus de plataforma emprar segons les característiques o habilitats que vulguem ue els nostres alumnes desenvolupen. 

    - L' informació per a ser tractada requereix coneixement per a la seua interpretació. Els nostres alumnes han de desenvolpar certes habilitats com la crítica per a poder prendre decisions sobre si l' infrmació és vertadera o no ho és. Aquesta tarea d' ensenyar i fomentar l' actitud crítica és propia de l' escola.
                                               Font de l' imatge

    - Permet adquirir coneixements tècnic funcional, és a dir, permet l' adquisició d' un coneixement teòric de qualsevol temàtica.

- No s' aprén en solitari, sinó en solidari, ´s a dir, l' aprenentatge es produeix en col·laboració, en grups.

- Les tutories permeten que el mestre ajude al seu alumnat tante a l' ensenyament presencial com a distància a través de les tecnologies.

- Per met una formació dels professionals amb competències integrals com per exemple pensament crític, ser creatiu, adquisició de coneixements...


7. Opinió personal i aplicació a l' aula

És obvi que actualment ens trobem en una societat on les tecnologies es troben a l' ordre del dia i la llire informació està present a les nostres vides diàriament. Les TIC formen part de la nostra realitat, i l' escola com agent que transmet coneixements, destresses, habilitat i valors ha d' estar constantment mirant cap a on camina la societat i anar donant els coneixements d' acord amb la societat i cultura on vivim.


 Per aquest motiu, l' escola no ha de donar l' espatla a les TIC, sinó tot el contrari, són uns elemnts que es trobem presents a la nostra realitat i l' escola ha d' ensenyar a totes les generacions com emprar-los de la millor manera, educar-los en les tecnologies. 
 
    En aquesta entrada, he presentat dos model nous d' ensenyament basats en les tecnologies. Aquests models en obrin una quantita molt gran de portes per a arribar a un aprenentatge significatiu i basat en l' experiència de l' alumant. El b-learning es basa en l' ensenyament a dist'ancia i on les TIC són el mitjans de comunicació entre mestres i alumnes. D'altra banda, el b-learning combina l' ensenyament a distáncia amb una ensenyança presencial, on el mestre juga un paper importantíssim sobre l' aprenentatge de l' alumant i ell és el guia i orientador.


                                            Font de l' imatge


En la meua opinió, l' ensenyança virtual o e-learning està sofrint un procés d' expansió constant i pense que en els pròxims anys seguirà així.  L' ensenyança virtual sembla la solució als problemes als que l' educació tradicional nopot donar resposta. Aquest model es basa en aplicar les TIC  l' educació. A banda de tots aquestos avantatges, no hem de caure en l' il·lusió o falsa idea de que és la panacea, ya que aquest model d' ensenyament no garantitza una major qualitat, ni un aprenentatge més ràpid o eficaç per si mateix. 


En conclusió, l' aprenentatge virtual permeteix l' aplicació d' eines com l' estil d' aprenentatge amb els que es pot aconseguir un aprenentatge més efectiu, ferramenta difícilment aplicable  aun aula tradicional. 

Afig a més, aquesta pàgina web on ens donen mes informació sobre l' educació a distància a traves de les TIC. 


Per últim, m' agradaria adjuntar un video en el que s' expliquen de manera molt gràfica quins són els avantatges que ens dóna l' ús de les TIC a l' educació i en aquest cas en particula, que beneficis trobarem si ens formem amb un programa e-learning o b-learning.




Cap comentari:

Publica un comentari a l'entrada