TEMA 1: TIC I EDUCACIÓ PRIMÀRIA
A continuació explicare el primer
tema de l' assignatura Disseny Curricular i Aules Digitals. Aquesta tema tracta
fonamentalment sobre com s' introdueixen les TIC a l' escola al mateix temps
que explica quina és la manera més adequada de presentar les TIC als alumnes
per a obtenir una millora en el sistema educatiu.
ÍNDEX:
- Punt de Partida
- Pla TIC
- Característiques del Pla TIC
- Elementts del Pla TIC
- Tractament de la informació i la competència digital
- Coneixements, destreses i actituds de la competència digital
- Opinió personal i conclusions
1) Punt de
partida
Açi adjute un enllaç que em sembla molt
important i característic que fa referència a la relació entre l' educació iles TIC a la Llei Orgànica Educativa o
més coneguda com LOE.
L' autor afirma que la
LOE ha de garantir l' accés a tots a les TIC. En la meua opinió, aquest és un
apartat clau, ja que resalta la idea de que l' escola ha de facilitar a tots
els xiquets del centre el mateix accés, per tant, està present el principi de
l' escola com a compensadora de les desigualtats, en aquest cas, tant
ecónomiques com culturals.
●
Referent a l’Educació Primària la LOE en
l’article 17 estableix: Iniciar-se en la utilització, per a
l'aprenentatge de les tecnologies de la informació i la comunicació desenvolupant
un esperit crític davant els missatges que reben i elaboren. No volem desenvolupar únicament un esperit crític davant la
informació que reben, sino també desenvolupar la capacitat de manipular,
processar i analitzar aquesta informació. Nosaltres hem de ser usuaris crítics
i transmetre aquest pensament als nostres alumnes, d' aquesta manera no ens
creurem tota la informació que hi ha a la xarxa. És necessari crear un esperit
critic amb tota la informació que ens arriba i amb aquesta informació hem de discernir
la correcta de la que és falsa i finalment crear la nostra propia opinió.
●
El mestre d’aquesta etapa educativa, ha
de recordar que entre els principis pedagògics establerts, la transversalitat
de les TIC està present en totes les àrees curriculars comunes(Art.19 de la
LOE).
Per aquesta raó, els
mestres hem de conèixer el funcionament
de les TIC per tal de millorar el sistema educatiu, així com també conèixer les
contradiccions que poden aparèixer com a conseqüència de l’ús massiu (dependència
de l’ordinador) i incorrecte que li donem a les TIC. El mestre ha de tenir clar
qui és el motiu o els seu objectiu a l' horea d'usar les TIC, d' aquesta manera
orientarà la seua metodologia i evitarà problemes com l' abús de les
tecnologies.
Finalment, el següent
enllaç és molt útil i es tracta d' una presentació Power Point en la que es
presenta de manera atractiva i visual com es veuen reflectides les TIC a l'
aula i quin ús hem de donar-les per a aconseguir un objectiu: l' adquisició de
la competència digital per a poder tractar i manipular informació de tot tipus.
QÜESTIONS I COMENTARIS
IMPORTANTS:
- Quina es la raó per la qual surten les TIC o s’aplicarien al Sistema Educatiu? Per a millorar la qualitat i l’eficiència del Sistema Educatiu. Hem d'entendre les TIC com una eina de millora de l' eficaçia i la eficiencia del sistema educatiu.
- Per quina raó surt la competència digital? Perquè les TIC estan utilitzant-se dins del Sistema Educatiu.
- Les TIC no resolen per elles mateixes els problemes, el mestre ha de poseir els coneixements necessaris per a incloir-las de manera correcta a l' aprenentatge.
- Les TIC donen autonomia a l' alumne i faciliten l' adquisició de competències bàsiques com la de aprendre a aprendre.
2)
Pla TIC
- Podem definir-lo com un projecte del Ministeri d'educació en col·laboració amb les Conselleries d' Educació, per reforçar l' integració de les TIC i el coneixement dels centres Educatius, formant part de la planificació curricular dels centres.
- L' objectiu principal del Pla TIC és el desenvolupament del tractament de la informació i competència digital i la integració de les TIC com a eina didàctica en els processos d' ensenyament de l' aprenentatge. Encara que també contribueix al desenvolupament de la resta de competències bàsiques, especialment la competència d' aprendre a aprendre , competència de comunicació lingüística i competencial social i ciutadana.
QÜESTIONS I COMENTARIS IMPORTANTS:
L'
objectiu principal que es vol aconseguir amb la creació d' aquest pla és
augmentar l' ús de les TIC l' escola, d'
aquesta manera tant mestres com els alumnes poden beneficiar-se d' elles i
arribar a posseir uns coneixements més profunds i amplis sobre qualsevol tema.
D' altra banda, l' utilització de les TIC
l' escola permet que les classes siguen més actives i participatives,
fomentant l' aprenentatge autònom dels alumnes. Es tracta d' un projecte o unes
línies d' actuació que ens indiquen quin és el camí que hem de seguir a l' escola
amb les TIC.
El
següent enllaç ens porta a la pàgina web d' una escola de Madrid la qual ha
aplicat el Pla TIC a la seua escola. De manera molt clara i breu ens explica
perquè han decidit posar en marxa aquest pla i quins són els objectius que
volen aconseguir amb el pla.
Per
últim afegisc aquest video en el que es tracta el tema del Pla TIC, i em crida
l' atenció que al vídeo es deixa molt clar el paper del mestre: ha de ser l
'incentivador de l' alumne cap a les TIC i ha de mostrar-les totes les
possibilitats que tenen per a augmentar els seus coneixements i aconseguir un
aprenentatge el més significatiu possible. També fa referència a la dotació de
recursos materials, i en aquest cas, la Junta D' Andalusia, ha fet una elevada
inversió en la comprar d' ordinadors per als centres i altres eines tecnològiques per a afavorir l'
aprenentatge dels alumnes. Amb aquest vídeo vull mostrar que si que és possible
i viable una educació amb les TIC presents i que més que perdre diners el que
fem es una inversió a llarg termini. El resultat seran unes generacions de
persones digitalment competents per al segle XXI i que tinguen una competència
digital i sentit crític.
3) Característiques del Pla TIC
El Pla TIC té unes
característiques específiques o peculiaritats per a que les TIC complisquen la
seua funció de ferramenta útil i novedosa que incloem al sistema educatiu. Les
seues característiques principals són:
- Contenir objectius clars: El centre ha d' explicar quins són els objectius específics que volen aconseguir emprant les TIC, és a dir, informar de quines són les seues expectatives o metes que volen aconseguir amb el seu ús a curt, llarg o mig termini.
- Contextualitzat: Hem de tenir en compte el context que envolta al centre i les seues característiques. És necessari fer un diagnòstic previ de l' estat de les TIC al centre determinant per a analitzar els seus punts forts i els que cal millorar, perquè això determinarà els objectius.
- Ser viable i flexible: Hem de concretar què és el que volem fer. Els objectius que ens proposem hem d' especificar-los.
- Estar consensuat: Tost hem d' esforçar-nos per a que el pla tinga èxit, tota la comunitat educativa ha de creure en els avantatges que té la incorporació de les TIC a l' aula. L' èxit solament es podrà obtenir si des de un principi tots tenim bona disposició cap al pla.
- Estar organitzat: Ha de contemplar-se tots els aspectes com per exemple els pedagògics, formatius, organitzatius, de recursos...
QÜESTIONS I COMENTARIS IMPORTANTS:
En
aquest enllaç, es veu reflectit com una escola de Canarias ha posat en marxa el
pla TIC al seu centre i els resultats que ha donat. Explica detalladament entre
altres coses, els objectius, organització i estratègies per a portar aquest pla
a ala pràctica de l' aula.
4) Elements del Pla TIC:
Aquest
pla és un pla complex i format per diverses variables o elements. Els més
característics són:
- Contextualització del pla TIC: Estracta del context que influeix en la integració de les TIC al centre. Cal analitzar les característiques socials, econòmiques i culturals de l' alumnat i el seu entorn, també la trajectòria del centre respecte a les TIC, les característiques del professorat i la seua disposició cap a les TIC i per últim hem de conèixer els recursos dels que disposem.
- Objectius generals del pla: On es planteen les expectativas o metas un centre educatiu i
fa referència als següents àmbits
Comunitat educativaFormació del professoratGestió del centre i dels recursos - Estratègies per a l' elaboració, coordinació i difusió del pla TIC:Es proposa la creació d' un equip o comissió de coordinació TIC del centre. Les seues funcions seran les de presentar i planificar tasques i activitats del pla TIC. Les tasques podran ser:- Tasques d' elaboració, difusió i revisió del pla TIC del centre- Tasques organitzatives- Tasques dinamitzadores- Altres tasques
- Organització de les
infraestructures i recursos disponibles:- Fer un inventari dels recursos tecnològics
disponibles
- Organitzar la zona compartida de la xarxa Medusa- Determinar el règim dels espais i recursos - Tractament de la informació i la competència digital a la programació d' aula: Les programacions de les diferents àrees i matèries tindran el treball corresponent a la competència tractament de la informació i competència digital.
QÜESTIONS I COMENTARIS IMPORTANTS:
Hem
de tenir molt present que són els propis mestres els que tenen l' oportunitat
de transformar el sistema educatiu tradicional i donar un gir de 90 graus cap a
una nova concepció de l' educació. Els mestres han de conèixer diversos
recursos tecnològics al mateix temps que diferents pàgines web per a poder
tractar un tema concret emprant les noves tecnologies de la manera més eficaç i
útil per a que els alumnes adquiriscan coneixements significatius.
5) Tractament de la
informació i la competència digital
¿Que
és aquesta competència?
Habilitats
per a cercar, obtenir, processar i comunicar informació i transformar-la en
coneixement, inclou altres aspectes com:
- L'accés i selecció de la informació fins a l'ús i la transmissió d'aquesta en diferents suports, incloent la utilització de TIC i la comunicació com un element essencial per a informar-se i comunicar-se.
- Tenim informació a internet i entra dins de les TIC, que de moment són una caixa negra. Si obtenim nosaltres o fem que els nostres alumnes desenvolupen la competència digital, aquesta informació que en un principi rebem es tranforma en coneixement.
Aquesta
imatge treta de la pàgina web i representa de manera molt visual
què és la competència digital, és a dir, la seua definició molt desglosada.
¿Quina
finalitat té?
Són
un extraordinari instrument d'aprenentatge que destaca per tres opcions
bàsiques:
- Aprendre “sobre” les TIC suposa alfabetitzar a l'alumnat en el seu ús.
- Aprendre “de les” TIC, implica saber aprofitar la informació que ens donen accés i analitzar-la de forma crítica.
- Aprendre “amb” les TIC significa saber utilitzar-les com potent eina d'organitzar la informació, processar-la i orientar-la per a aconseguir les nostres fins. Aprendre.
He trobat un enllaç molt interessant en el que s' explica el
concepte de competència digital al mateix temps que es fa la vista arrere per a
analitzar com va ser l 'educació tradicional i com ha evolucionat fins arribar
hui en dia a l' educació amb les TIC. Una de les idees principals del vídeo és que la competència digital està present a l' educació de la majoria de països i destaca l' idea de formació permanent. Al mateix temps, també analizta els components de la competència digital i destaca la importància de cadascun d' ells.
6) Coneixements, destreses i actituds de la competència digital:
En
primer lloc hem de saber que hi ha tres components de la competència digital:
Coneixements, destreses i actituds. A continuació definire cadascun i posare
exemples per a comprendre millor el significat.
Coneiximents: L' aspecte més teóric de la part tecnològica,
fa referència a la pregunta què és?
- Comprensió de la naturalesa i manera d’ operar dels sistemes tecnològics.
- Coneiximents dels canvis actuals en les TIC i l’ efecte que aquest té al món personal laboral i social.
- Coneiximent de les característiques essencials del processament de la informació: les utilitats fonamentals: els coneiximents bàsics de les xarxes en general i intemet.
- Destreses relacionades amb l’obtenció d’informació d’aplicació multimedia i de les TIC (per exemple, la utilització del mòbil per a obtindre informació).
- Avaluació i selecció de noves fonts d’informació i innovacions tecnològiques a partir de la seua utilitat per a tasques especifiques. (destresa per a emprar Skype per a fer les pràctiques de l’assignatura).
- Utilització bàsica d’editors d’imatge digital, audio i video.
- L’ ús eficaç de la xarxa i d’ altres eines per aprendre de forma individual i col•laborativa.
- Tècniques per a la interpretació de la informació. Com sabem si l’informació es bona o mala, segon la font, contrastant les fonts, son tècniques internes que nosaltres pensem. Criteris per a seleccionar la informació: segons la font, la objectivitat o subjectivitat de la informació, constrastar diverses fonts,...Les TIC també són utilitzades com a criba d’informació.
- Destreses per a la navegació per la world wide web i l’ús de correu electrònic, a mes, de resoldre problemes de programari i maquinari (software i hardware)
- Interés per utilitzar les TIC com eina d’aprenentatge i de comunicació i per a seguir aprenent nous usos i possibilitats. Les TIC s’ han de saber emprar amb un objectiu o fi determinant.
- Valoració positiva de l’ ús de les tecnologies per a treballar de forma autònoma i en grups, com instrument de col•laboració i de desenvolupament de projectes de treball cooperatius.
- Ús responsable de les TIC, actuant amb prudencia i evitant informació nociva o il•licita i presa de consecuencia de la necessitat de controlar el temps que és dedica a l’ entreteniment amb les TIC, així com, del seu posible poder d’ addicció (ús i abús).
- Actitud positiva davant de les tecnologies de la informació i de la comunicació com una font d’ enriquement personal i social.
- Actitud crítica i responsable sobre els seus continguts i sobre l’ ús dels mitjans digitals, tant a nivel individual com social; respecte a les normes de conducta i a la manera de procedir amb els mitjans electrònics.
7) Opinió personal i conclusions:
Les TIC a l' escola són una eina molt valiosa i que
oferix una gran quantitat d' avantatges i novetats per a afrontar l' adquisició
de continguts per part dels alumnes. Hui en dia, la gran majoria del centres i
en general,tota la comunitat educativa s' ha adonat d' això i tot el sistema
educatiu en el seu conjunt estan fent grans esforços per a modernitzar-se i
poder oferir al seu alumnat una educació de qualitat basada en les TIC.
Actualment, podem afirmar
que l' incorporació de les TIC l' escola
ha pasat de ser un fet recomanable a imprescindible i totalment necessari.
Aquesta evolució, en lameua opinió, es deu a que la gran majoria dels centres
que han emprat aquestes aTIC i les han incloses com a element en el procés d'
ensenyança-aprenentatge, han tingut l' oportunitat de veure amb els seus propis
ulls els magnífics resultats que té utilitzar les TIC com a eina escolar.
Cal destacar que els mestres juguem un paper clau en l' ús d' aquestes noves companyes de treball. Els docents hem de tenir una formació suficient per a saber tractar de la millor manera possible les TIC i que els resultat d' emprar-les a l' aula siga satisfactori. Però, també m' agradaria esmentar, que no únicament amb formació dels docents aquest nou element a l' escola funcionarà; també és necessari que els mestres tinguen una bona actitud i predisposició, en definitiva, que es creguen que les TIC són una bona ferramenta per a que els alumnes augmentes els seus coneixements. La seua mentalitat és encara més important que tenir les pròpies habilitats o coneixements.
Cal destacar que els mestres juguem un paper clau en l' ús d' aquestes noves companyes de treball. Els docents hem de tenir una formació suficient per a saber tractar de la millor manera possible les TIC i que els resultat d' emprar-les a l' aula siga satisfactori. Però, també m' agradaria esmentar, que no únicament amb formació dels docents aquest nou element a l' escola funcionarà; també és necessari que els mestres tinguen una bona actitud i predisposició, en definitiva, que es creguen que les TIC són una bona ferramenta per a que els alumnes augmentes els seus coneixements. La seua mentalitat és encara més important que tenir les pròpies habilitats o coneixements.
Els tipus d' habilitats que
els ciutadans necessiten actualment estan canviant molt ràpid i els sistemes
d'educació han d'adaptar-se per
dotar a les generacions de les competències
necessàries per a desenvolupar-se de manera eficaç en la societat actual.
La competència digital és cada vegada més important i un element
imprescindible. No es tracta només d' una habilitat en si mateixa, sinó també és
facilitadora d'altres habilitats com el treball
en equip, aprendre a aprendre, cercar informació de manera autònoma, etc.
La tecnologia esta present a les nostres vides, i això és un
fet que tota la societat ha de reconèixer. Per tant, és necessari que des de l'
escola es transmetan uns bons coneixements i unes bases sòlides sobre aquest
fenomen que envolta el nostre dia a dia i que amb un ús correcte, és capaç de
facilitar-nos molts aspectes de la vida.
Cap comentari:
Publica un comentari a l'entrada