dissabte, 8 de febrer del 2014

TEORIA TEMA 1



TEMA 1: TIC I EDUCACIÓ PRIMÀRIA

A continuació explicare el primer tema de l' assignatura Disseny Curricular i Aules Digitals. Aquesta tema tracta fonamentalment sobre com s' introdueixen les TIC a l' escola al mateix temps que explica quina és la manera més adequada de presentar les TIC als alumnes per a obtenir una millora en el sistema educatiu.

ÍNDEX:
  1. Punt de Partida
  2. Pla TIC
  3. Característiques del Pla TIC
  4. Elementts del Pla TIC
  5. Tractament de la informació i la competència digital
  6. Coneixements, destreses i actituds de la competència digital
  7. Opinió personal i conclusions

1) Punt de partida

       LOE(2006) en el preàmbul estableix la millora de la qualitat i eficàcia dels sistemes d’educació i de formació, el que implica major competència digital de docents i alumnes. Si volem més informació podem trobar-la a LOE
Açi adjute un enllaç que em sembla molt important i característic que fa referència a la relació entre l' educació iles TIC  a la Llei Orgànica Educativa o més coneguda com LOE.
L' autor afirma que la LOE ha de garantir l' accés a tots a les TIC. En la meua opinió, aquest és un apartat clau, ja que resalta la idea de que l' escola ha de facilitar a tots els xiquets del centre el mateix accés, per tant, està present el principi de l' escola com a compensadora de les desigualtats, en aquest cas, tant ecónomiques com culturals.
       Referent a l’Educació Primària la LOE en l’article 17 estableix: Iniciar-se en la utilització, per a l'aprenentatge de les tecnologies de la informació i la comunicació desenvolupant un esperit crític davant els missatges que reben i elaboren. No volem desenvolupar únicament un esperit crític davant la informació que reben, sino també desenvolupar la capacitat de manipular, processar i analitzar aquesta informació. Nosaltres hem de ser usuaris crítics i transmetre aquest pensament als nostres alumnes, d' aquesta manera no ens creurem tota la informació que hi ha a la xarxa. És necessari crear un esperit critic amb tota la informació que ens arriba i amb aquesta informació hem de discernir la correcta de la que és falsa i finalment crear la nostra propia opinió.
       El mestre d’aquesta etapa educativa, ha de recordar que entre els principis pedagògics establerts, la transversalitat de les TIC està present en totes les àrees curriculars comunes(Art.19 de la LOE).
Per aquesta raó, els mestres hem de conèixer el  funcionament de les TIC per tal de millorar el sistema educatiu, així com també conèixer les contradiccions que poden aparèixer com a conseqüència de l’ús massiu (dependència de l’ordinador) i incorrecte que li donem a les TIC. El mestre ha de tenir clar qui és el motiu o els seu objectiu a l' horea d'usar les TIC, d' aquesta manera orientarà la seua metodologia i evitarà problemes com l' abús de les tecnologies.

Finalment, el següent enllaç és molt útil i es tracta d' una presentació Power Point en la que es presenta de manera atractiva i visual com es veuen reflectides les TIC a l' aula i quin ús hem de donar-les per a aconseguir un objectiu: l' adquisició de la competència digital per a poder tractar i manipular informació de tot tipus.
 
QÜESTIONS I COMENTARIS IMPORTANTS:
  1. Quina es la raó per la qual surten les TIC o s’aplicarien al Sistema Educatiu? Per a millorar la qualitat i l’eficiència del Sistema Educatiu. Hem d'entendre les TIC com una eina de millora de l' eficaçia i la eficiencia del sistema educatiu.
  2. Per  quina raó surt la competència digital? Perquè les TIC estan utilitzant-se dins del Sistema Educatiu.
  3. Les TIC  no resolen per elles mateixes els problemes, el mestre ha de poseir els coneixements necessaris per a incloir-las de manera correcta a l' aprenentatge.
  4. Les TIC donen autonomia a l' alumne i faciliten l' adquisició de competències bàsiques com la de aprendre a aprendre.
  5.  
2) Pla TIC

  • Podem definir-lo com un projecte del Ministeri d'educació en col·laboració amb les Conselleries d' Educació, per reforçar l' integració de les TIC i el coneixement dels centres Educatius, formant part de la planificació curricular dels centres.
                   
                                

                                     Font: http://splashurl.com/nfp7exo
  • L' objectiu principal del Pla TIC és el desenvolupament del tractament de la informació i competència digital  i la integració de les TIC com a eina didàctica en els processos d' ensenyament de l' aprenentatge. Encara que també contribueix al desenvolupament de la resta de competències bàsiques, especialment la competència d' aprendre a aprendre , competència de comunicació lingüística  i competencial social i ciutadana.


QÜESTIONS I COMENTARIS IMPORTANTS:
L' objectiu principal que es vol aconseguir amb la creació d' aquest pla és augmentar l' ús de les TIC  l' escola, d' aquesta manera tant mestres com els alumnes poden beneficiar-se d' elles i arribar a posseir uns coneixements més profunds i amplis sobre qualsevol tema. D' altra banda, l' utilització de les TIC  l' escola permet que les classes siguen més actives i participatives, fomentant l' aprenentatge autònom dels alumnes. Es tracta d' un projecte o unes línies d' actuació que ens indiquen quin és el camí que hem de seguir a l' escola amb les TIC.
El següent enllaç ens porta a la pàgina web d' una escola de Madrid la qual ha aplicat el Pla TIC a la seua escola. De manera molt clara i breu ens explica perquè han decidit posar en marxa aquest pla i quins són els objectius que volen aconseguir amb el pla. 
Per últim afegisc aquest video en el que es tracta el tema del Pla TIC, i em crida l' atenció que al vídeo es deixa molt clar el paper del mestre: ha de ser l 'incentivador de l' alumne cap a les TIC i ha de mostrar-les totes les possibilitats que tenen per a augmentar els seus coneixements i aconseguir un aprenentatge el més significatiu possible. També fa referència a la dotació de recursos materials, i en aquest cas, la Junta D' Andalusia, ha fet una elevada inversió en la comprar d' ordinadors per als centres i  altres eines tecnològiques per a afavorir l' aprenentatge dels alumnes. Amb aquest vídeo vull mostrar que si que és possible i viable una educació amb les TIC presents i que més que perdre diners el que fem es una inversió a llarg termini. El resultat seran unes generacions de persones digitalment competents per al segle XXI i que tinguen una competència digital i sentit crític.



3) Característiques del Pla TIC
El Pla TIC té unes característiques específiques o peculiaritats per a que les TIC complisquen la seua funció de ferramenta útil i novedosa que incloem al sistema educatiu. Les seues característiques principals són:


  • Contenir objectius clars: El centre ha d' explicar quins són els objectius específics que volen aconseguir emprant les TIC, és a dir, informar de quines són les seues expectatives o metes que volen aconseguir amb el seu ús a curt, llarg o mig termini.
  • Contextualitzat: Hem de tenir en compte el context que envolta al centre i les seues característiques. És necessari fer un diagnòstic previ  de l' estat de les TIC al centre determinant per a analitzar els seus punts forts i els que cal millorar, perquè això determinarà els objectius.
  • Ser viable i flexible: Hem de concretar què és el que volem fer. Els objectius que ens proposem hem d' especificar-los.
  • Estar consensuat: Tost hem d' esforçar-nos per a que el pla tinga èxit, tota la comunitat educativa ha de creure en els avantatges que té la incorporació de les TIC  a l' aula. L' èxit solament es podrà obtenir si des de un principi tots tenim bona disposició cap al pla.
  • Estar organitzat: Ha de contemplar-se tots els aspectes com per exemple els pedagògics, formatius, organitzatius, de recursos...

QÜESTIONS I COMENTARIS IMPORTANTS:
En aquest enllaç, es veu reflectit com una escola de Canarias ha posat en marxa el pla TIC al seu centre i els resultats que ha donat. Explica detalladament entre altres coses, els objectius, organització i estratègies per a portar aquest pla a ala pràctica de l' aula.




4) Elements del Pla TIC:

 Aquest pla és un pla complex i format per diverses variables o elements. Els més característics són:

                                     Font: http://splashurl.com/nuhdjoe
  • Contextualització del pla TIC: Estracta del context que influeix en la integració de les TIC al centre. Cal analitzar les característiques socials, econòmiques i culturals de l' alumnat i el seu entorn, també la trajectòria del centre respecte a les TIC, les característiques del professorat i la seua disposició cap a les TIC i per últim hem de conèixer els recursos dels que disposem.
  • Objectius generals del pla: On es planteen les expectativas o metas un centre educatiu i fa referència als següents àmbits
    Comunitat educativaFormació del professoratGestió del centre i dels recursos
  • Estratègies per a l' elaboració, coordinació i difusió del pla TIC:Es proposa la creació d' un equip o comissió de coordinació TIC del centre. Les seues funcions seran les de presentar i planificar tasques i activitats del pla TIC. Les tasques podran ser:- Tasques d' elaboració, difusió i revisió del pla TIC del centre- Tasques organitzatives- Tasques dinamitzadores- Altres tasques
  • Organització de les infraestructures i recursos disponibles:-  Fer un inventari dels recursos tecnològics disponibles
    - Organitzar la zona compartida de la xarxa Medusa- Determinar el règim dels espais i recursos
  • Tractament de la informació i la competència digital a la programació d' aula:  Les programacions de les diferents àrees i matèries tindran el treball corresponent a la competència tractament de la informació i competència digital.

QÜESTIONS I COMENTARIS IMPORTANTS:
Hem de tenir molt present que són els propis mestres els que tenen l' oportunitat de transformar el sistema educatiu tradicional i donar un gir de 90 graus cap a una nova concepció de l' educació. Els mestres han de conèixer diversos recursos tecnològics al mateix temps que diferents pàgines web per a poder tractar un tema concret emprant les noves tecnologies de la manera més eficaç i útil per a que els alumnes adquiriscan coneixements significatius.


5) Tractament de la informació i la competència digital

¿Que és aquesta competència?
Habilitats per a cercar, obtenir, processar i comunicar informació i transformar-la en coneixement, inclou altres aspectes com:
  • L'accés i selecció de la informació fins a l'ús i la transmissió d'aquesta en diferents suports, incloent la utilització de TIC i la comunicació com un element essencial per a informar-se i comunicar-se.
  • Tenim informació a internet i entra dins de les TIC, que de moment són una caixa negra. Si obtenim nosaltres o fem que els nostres alumnes desenvolupen la competència digital, aquesta informació que en un principi rebem es tranforma en coneixement.


Aquesta imatge treta de la pàgina web i representa de manera molt visual què és la competència digital, és a dir, la seua definició molt desglosada.

¿Quina finalitat té?
Són un extraordinari instrument d'aprenentatge que destaca per tres opcions bàsiques:
  • Aprendre “sobre” les TIC suposa alfabetitzar a l'alumnat en el seu ús.
  • Aprendre “de les” TIC, implica saber aprofitar la informació que ens donen accés i analitzar-la de forma crítica.
  • Aprendre “amb” les TIC significa saber utilitzar-les com potent eina d'organitzar la informació, processar-la i orientar-la per a aconseguir les nostres fins. Aprendre.

He trobat un enllaç molt interessant en el que s' explica el concepte de competència digital al mateix temps que es fa la vista arrere per a analitzar com va ser l 'educació tradicional i com ha evolucionat fins arribar hui en dia a l' educació amb les TIC. Una de les idees principals del vídeo és que la competència digital està present a l' educació de la majoria de països i destaca l' idea de formació permanent. Al mateix temps, també analizta els components de la competència digital i destaca la importància de cadascun d' ells.




 6) Coneixements, destreses i actituds de la competència digital:

En primer lloc hem de saber que hi ha tres components de la competència digital: Coneixements, destreses i actituds. A continuació definire cadascun i posare exemples per a comprendre millor el significat.

Coneiximents:  L' aspecte més teóric de la part tecnològica, fa referència a la pregunta què és?



  •      Comprensió de la naturalesa i manera d’ operar dels sistemes tecnològics.
  •      Coneiximents dels canvis actuals en les TIC i l’ efecte que aquest té al món personal laboral i social.
  •      Coneiximent de les característiques essencials del processament de la informació: les utilitats fonamentals: els coneiximents bàsics de les xarxes en general i intemet.
Destreses: saber fer, per exemple un bloc, és la part més pràctica. Es tracta de portar a la pràctica els conceptes teòrics

  •      Destreses relacionades amb l’obtenció d’informació d’aplicació multimedia i de les TIC (per exemple, la utilització del mòbil per a obtindre informació).
  •      Avaluació i selecció de noves fonts d’informació i innovacions tecnològiques a partir de la seua utilitat per a tasques especifiques. (destresa per a emprar Skype per a fer les pràctiques de l’assignatura).
  •      Utilització bàsica d’editors d’imatge digital, audio i video.
  •      L’ ús eficaç de la xarxa i d’ altres eines per aprendre de forma individual i col•laborativa.
  •      Tècniques per a la interpretació de la informació. Com sabem si l’informació es bona o mala, segon la font, contrastant les fonts, son tècniques internes que nosaltres pensem. Criteris per a seleccionar la informació: segons la font, la objectivitat o subjectivitat de la informació, constrastar diverses fonts,...Les TIC també són utilitzades com a criba d’informació.
  •      Destreses per a la navegació per la world wide web i l’ús de correu electrònic, a mes, de resoldre problemes de programari i maquinari (software i hardware)
Actituds:


  •      Interés per utilitzar les TIC com eina d’aprenentatge i de comunicació i per a seguir aprenent nous usos i possibilitats. Les TIC s’ han de saber emprar amb un objectiu o fi determinant.
  •      Valoració positiva de l’ ús de les tecnologies per a treballar de forma autònoma i en grups, com instrument de col•laboració i de desenvolupament de projectes de treball cooperatius.
  •      Ús responsable de les TIC, actuant amb prudencia i evitant informació nociva o il•licita i presa de consecuencia de la necessitat de controlar el temps que és dedica a l’ entreteniment amb les TIC, així com, del seu posible poder d’ addicció (ús i abús).
  •      Actitud positiva davant de les tecnologies de la informació i de la comunicació com una font d’ enriquement personal i social.
  •      Actitud crítica i responsable sobre els seus continguts i sobre l’ ús dels mitjans digitals, tant a nivel individual com social; respecte a les normes de conducta i a la manera de procedir amb els mitjans electrònics.


7) Opinió personal i conclusions:
Les TIC  a l' escola són una eina molt valiosa i que oferix una gran quantitat d' avantatges i novetats per a afrontar l' adquisició de continguts per part dels alumnes. Hui en dia, la gran majoria del centres i en general,tota la comunitat educativa s' ha adonat d' això i tot el sistema educatiu en el seu conjunt estan fent grans esforços per a modernitzar-se i poder oferir al seu alumnat una educació de qualitat basada en les TIC.
Actualment, podem afirmar que l' incorporació de les TIC  l' escola ha pasat de ser un fet recomanable a imprescindible i totalment necessari. Aquesta evolució, en lameua opinió, es deu a que la gran majoria dels centres que han emprat aquestes aTIC i les han incloses com a element en el procés d' ensenyança-aprenentatge, han tingut l' oportunitat de veure amb els seus propis ulls els magnífics resultats que té utilitzar les TIC com a eina escolar. 

Cal destacar que els mestres juguem un paper clau en l' ús d' aquestes noves companyes de treball. Els docents hem de tenir una formació suficient per a saber tractar de la millor manera possible les TIC i que els resultat d' emprar-les a l' aula siga satisfactori. Però, també m' agradaria esmentar, que no únicament amb formació dels docents aquest nou element a l' escola funcionarà; també és necessari que els mestres tinguen una bona actitud i predisposició, en definitiva, que es creguen que les TIC són una bona ferramenta per a que els alumnes augmentes els seus coneixements. La seua mentalitat és encara més important que tenir les pròpies habilitats o coneixements.

Els tipus d' habilitats que els ciutadans necessiten actualment estan canviant molt ràpid i els sistemes d'educació han d'adaptar-se per dotar a les generacions de les competències  necessàries per a desenvolupar-se de manera eficaç en la societat actual. La competència digital és cada vegada més important i un element imprescindible. No es tracta només d' una habilitat en si mateixa, sinó també és facilitadora d'altres habilitats com el treball en equip, aprendre a aprendre, cercar informació de manera autònoma, etc.
La tecnologia esta present a les nostres vides, i això és un fet que tota la societat ha de reconèixer. Per tant, és necessari que des de l' escola es transmetan uns bons coneixements i unes bases sòlides sobre aquest fenomen que envolta el nostre dia a dia i que amb un ús correcte, és capaç de facilitar-nos molts aspectes de la vida.

 

Per últim, m' agradaria afegir aquest vídeo que he trobar i em pareix que expressa de manera molt clara que internet està present a les nostres vides i que actualment vivim immersos en una societat de les tecnologies i el coneixement. Al vídeo ixen persones relacionades amb el tema de les TIC i totes coincideixen en el canvi de mentalitat que ha suposat que internet es ficara dins de les nostres vides. Destaque la frase que ix al vídeo on diu: " L'educació no ha de preparar als xiquets per al món que va ser, sinó per al que  serà".
  

Cap comentari:

Publica un comentari a l'entrada